7-8 Jun: Premilcuore - Persaro - Ancona (ferry naar Split)

9 juni 2022 - Ancona, Italië

Ivm de korte afstand (130km) naar camping Panorama bij Pesaro aan de Adriatische zee nemen we de provinciale weg.

In Predaggio zien we het geboortehuis van Benito Mussolini. Het is nu een museum - bizar!!

We komen door Rimini, welke Geke 46jr geleden ook heeft bezocht met een groep vriendinnen. Haar eerste vliegvakantie. Niets herkenbaars gezien.

We arriveren vroeg in de middag op de camping. Er zijn behalve Italianen, Nederlanders (ANWB camping), Belgen en Duitsers.

Camping Panorama - SeparoAchterland van Reg park San BartoloDe kust in park San Bartolo

De camping ligt in het mooie regionale park San Bartolo, vlak aan zee. We installeren ons en na het middageten doet Geke de 1e was met het compacte wasmachientje, gekocht in Marokko: Handig bij langere tijd kamperen in de vrije natuur. Na 15min is de was klaar om te worden opgehangen.

De 1e was met de Marok-kaanse wasmachine

Hierna nemen we een duik in het  zwembad. Gelukkig heeft Geke gedacht aan de badmutsen, want die zijn verplicht.

zwembad camping Panorama

We raken aan de praat met aardige mensen uit Didam. Ze vinden onze reis zeer bijzonder. We geven de info over Exp Far-East.  Hun vrijwilligers werk (bouwen van scholen) in Uganda vinden we ook heel bijzonder. Ze raden ons aan om eens een safari-tocht te doen in Uganda en geven de info. Een eye-opener! Een safari in Z-Afrika of Namibie OK, maar Uganda! Dit is toegevoegd aan onze verlanglijstje.😀

Dat is het leuke van reizen. Overal kom je aardige en spontane mensen tegen, met leuke ervaringen en nieuwe ideeen. Dit belooft wat met nog vele kms te gaan. 😊

's Avonds begint het hard te waaien met een onheilspellende lucht. De was wordt snel verhangen naar de garage.

De was te drogen in de garage

We  lopen nog een rondje over de camping. We zijn het er over eens dat kamperen in de vrije natuur en af en toe op een goed uitgeruste camping een goede combinatie is.

De volgende dag is het slechts 80km naar Ancona waar we de ferry naar Split (Kroatie.) nemen. De boot gaat om 19:30, dus we hebben alle tijd. Een ferry is een leuke afwisseling, zeker met nog veel kms te gaan. Bovendien varen we 's nachts en winnen dus tijd.

We nemen de kustweg SS16 en pauzeren regelmatig voor een mooi uitzicht, cappuccino ah strand en een heerlijke lunch.

Kustweg Reg park San BartoloUitzicht in reg park San BartoloEen capuccino ah strand- Adriat. zee

Lindebomen zien we veel in Italie. Ze staan nu in bloei en dat betekent verspreiding van een heerlijke geur.

Bloeiende lindeboom in San Bartolo

We zijn om 16:00 in de haven van Ancona en kunnen meteen inchecken. Bij het inschepen zien we dat het erg rustig is. Ancona en Bari zijn belangrijke ferry knooppunten met Albanie en Griekenland.

Een lege ferry Ancona-SplitDek van de ferry in AnconaDe haven van Ancona

We hebben een hut gereserveerd en eenmaal op zee eten we nog iets.

Morgen zullen we wakker worden in Split, Kroatie.

1. Marianne en Ank:
    9 juni 2022
    Die wasmachine was bij de Marokko reis echt zo'n hebbedingetje. Maar blijkbaar voldoet hij. En aan het zwembad te zien niet druk. Heerlijk ziet het eruit.
  2. Karin:
    9 juni 2022
    Ziet er weer prachtig uit! Ja , we hebben ervaring met leuke op de camping😉! Mathieu en ik hebben in 203 een kampeer vakantie door Uganda gemaakt. In klein A tentje en als het donker werd liepen er.hipo s . Een camper is s
    Dan wat veiliger! Nou vakantie gangers! Geniet !!!🙋‍♀️💋
  3. Anne van den Berg:
    9 juni 2022
    Dat wordt dus nog een hele omweg, via Uganda. Met Riet gaat het een stuk beter, maar zo’n reis als jullie nu maken, zit er voor ons niet meer in. Ik wil maar zeggen: Geniet ervan, dubbel en dwars.
  4. Geke en Wim:
    Hey Karin,
    Heb je nooit verteld over Uganda! Leuk! Mathieu en jij hebben toch prachtige vakanties beleefd.

Hey Anne,
    Fijn dat het weer beter gaat met Riet. We zijn misschien een beetje extreem bezig. Maar zolang je naar samen iets leuks doet is prima.

groetjes