5Apr: Moulay Idriss - Chefchaouen

6 april 2024 - Chefchaouen, Marokko

Moulay Idriss Zerhoun is het  heiligste pelgrimsoord van Marokko. De graftombe van Idriss I, achterkleinzoon vd profeet Mohammed en 1e koning van Marokko (8e eeuw), staat hier.

Moulay Idriss ZerhounMoulay Idriss Zerhoun met het groene mausoleum Mooie voordeurEen steeg in Moulay Idriss

Het is nog vroeg in de morgen en daardoor nog rustig ivm ramadan. Het witte stadje is op een heuvel gebouwd. We parkeren boven in de stad en lopen door steegjes naar uitzichtspunten op het stadje en mausoleum van Idriss I. Meestal zijn Marokkaanse voordeuren van ijzer met soms mooie decoratie.

Een koffie in de tuin ve restaurant

Enkele kms van Moulay Idriss is een restaurant open. Een verrassing, want tijdens ramadan zijn caféd en restaurants overdag gesloten. We drinken een goede, heerlijke Arabische koffie in de tuin.

Het Romeinse VolubilisHet Romeinse Volubilis: Basilica

We zien in de verte Volubilis, een belangrijke Romeinse archeologische site, gesticht in de 3e eeuw v.C.

Nog een paar km verder zien we een grote hoop afgezaagde stammen olijfhout bij een boerderij. Deze kans laat ik me als amateur houtbewerker niet voorbijgaan! Olijfhout heeft nl. een prachtige structuur, ideaal om er mooie bijzettafels van te maken.

Boerderij vd olijfboer

Olijfhout zagenOlijfhout zagen

Ik vraag of hij een stuk olijfhout wil zagen. Gelukkig heeft de olijfboer een motor kettingzaag. Hij doet er nog dunne stammetjes bij voor de tafelpoten en ... hup het gaat in de garage. Ik bedank de aardige boer en betaal hem.

Sinasappelboer langs de N13

We rijden via de N13 naar Chefchaouen. Halverwege zijn er veel sinasappel- en olijfboomgaarden. Langs de weg kopen we een paar kilo heerlijk sappige, zoete sinasappelen.

Geleidelijk maken de groene heuvels vd midden-Atlas plaats voor het ruige Rifgebergte en snelstromende rivieren. De hellingen zijn begroeid met sparrebomen. Ook de kleding vd vrouwen is anders: Brede hoed en kleuriger.

Rifgebergte voor ChefchaouenVrouwen in 'Rif' kleding

Vanaf de top ve heuvel naderen we het wit-blauwe Chefchaouen. Zoals in Fès, vanwege de grote Joodse gemeenschap, is het blauw gekleurd. Garmin leidt ons via het drukke centrum naar de camping Azilan op de top ve heuvel.

Het blauw-witte ChefchaouenHet blauw-witte Chefchaouen

Vandaag is Gemma jarig en we vieren dat gezamelijk met een dinner voor de campers.

Verjaardag Gemma

1. Marianne en Ank:
    6 april 2024
    Wordt vast een prachtige tafel ! Mooie beelden elke regio in Marokko is bijzonder zo te zien .

Jouw reactie