4Juli: Reykhólar - Ólafsvík

5 juli 2023 - Ólafsvík, IJsland

Vandaag rijden we de West Fjords uit via Rte60 en gaan verder ZW naar het Snaefells Nat park (West-IJsland), Rte54  langs de zuidkant van de Breiðafjord.

De West Fjords heeft veel indruk gemaakt op ons. 900km lang hebben we genoten van prachtige uitzichten, de variatie in woeste lege landschappen, vele zeevogels op de kliffen, zeehonden en zelfs een bultrug.

Uitzicht op Króksfjördur

Al een paar dagen is er een geluid tijdens het remmen in het LA wiel. Een bijna versleten remblok? Er is voor Do a.s. een afspraak gemaakt bij Mercedes Reykjavik om eea te checken en  vervangen.

Volgens onze info moet er een hot spring (Guðrunarlaug) zijn op Rte589, 3km van Rte60. Nu het koud is, laten we de kans niet liggen. Verkleden doen we in het mooie houten schuurtje. Na een uurtje zitten in het heerlijk warme water (goed voor lichaam en geest) vervolgen we onze weg.

Verkleedhokje bij de hot springHot Spring Guðrunarlag in LaugarHot Spring Guðrunarlag in Laugar

Het bijzondere landschap blijft ons fascineren. De kust is bezaaid met rotseilandjes, waarvan enkele bezet door zeehonden.

Archipel van eilandjes bij Drangar langs Rte54Rte54 slingerend langs AlftafjördurSchaduw vd wolken op Rte54 naar Olafsvik

Gisteren zagen we aan de andere kant van de 80km brede Breiðafjördur, de Snaefell Mtn en gletscher. Nu naderen we de besneeuwde vulkaan en de Snaefellnes vallei.

Rte54: Uitzicht op vallei van SnaefellsnesOlafsvik in de verte met Mtn Snaefell

Na Grundarfjördur zien we een bizar bemost lava veld, afkomstig van de erupties van de Snaefell vulkaan 1800jr geleden.

Bemoste lavavelden na Grundarfjördur

Snaefell Nat park en omgeving zullen we morgen gaan bekijken.

1. Yoran en Eden:
    5 juli 2023
    Grappig, zo’n warme bron. Is dat openbaar? Wie onderhoudt dat?
  2. Geke en Wim:
    5 juli 2023
    Het is openbaar, op eigen risico.
    Onderhoud ligt denk ik bij de gemeente.
  3. Wies Luijten:
    Het landschap blijft mooi
  4. Marianne en Ank:
    5 juli 2023
    Alleen op de wereld en welke wereld. Hier in de ban van de storm.