30Juni: Bolungarvik - ðingeyri

1 juli 2023 - Þingeyri, IJsland

Na het ontbijt rijden we door Bolungarvik (niet echt gezellig) en drinken een koffie in het café Heimabyggð in Ísaförður. We rijden langs de nauwe fjord Súgandafjörður naar het oude vissersdorp Suðureyri.

De nauwe fjord Súgandafjörður

Tot eind jaren '90 geisoleerd, maar dankzij een tunnel van 4.5km met ondergrondse T-splitsing  van nog eens ieder 4km ondergrondse weg van 1 rijstrook! met uitwijk is het nu ontsloten. Indrukwekkend.

De vis hangt te drogen voor stokvis. Geeft een sterke geur. De heuvels en waterval reflecteren in het rimpelloze water.

Súðureyri: drogen van visSúgandafjörður: spiegelbeeld heuvel en waterval in het water

Het volgend dorp is Flateyri aan de fjord Önundarfjörður, dat een zandbank heeft.

Fjord DýrafjörðurFlateyri: oudste bookstore van IJsland

Het heeft de oudste boekenwinkel van IJsland en veel huizen met een geschilderde vogel op de muur.

Flateyri: zwaan van schilder Jean Larson

Van oudsher zijn al deze dorpen ln de West fjords verbonden met de visserij en hebben een visafslag. Maar geen verse vis te koop in de supermarkten. Bij de visafslag vraag ik naar verse vis. Niet dus. Wel is er dure, (×3 van Ned) diepgevroren vis in de supermarkten.

Langs de mooie fjord Dyrafjörður rijden we naar de camping in ðingeyri. Weer zeehonden gespot.

Kust langs Rte524 voorbij NúpurKleurige helling langs Rte 60Gespotte zeehond langs Rte60Camping in Þingeyri

In de loop van de avond stroomt de camping vol ivm het a.s. Viking festival (viering settlement ve Noorse Viking in 1100). De zon breekt door de wolken wat een mooi effect geeft.

Ðingeyri: Mooie wolken

Ðingeyri: Tentenkamp van Viking festival

1. Marianne en Ank:
    1 juli 2023
    Wahhhh wat prachtig mist, lichtval, bergen zee. Ik houd er van !! Mooie foto die een na laatste groot op de muur !
  2. Wies Luijten:
    1 juli 2023
    Het landschap blijft mooi, maar wel wat verlaten
  3. Anne van den Berg:
    1 juli 2023
    Dat wordt dus groot feest
  4. Ineke:
    1 juli 2023
    Zo, weer even een week ingelezen. Passief meegenieten van de mooie blauwe zee en lucht, eenden, zeehonden, leeg landschap met gelukkige camperaars, hmmmmm hottubs en brrrr de reuk van vis die te drogen hangt. Jullie maken een schitterende reis. Blijf genieten zodat wij blijven meegenieten. Veel plezier!!
  5. Joke:
    1 juli 2023
    Dankjewel voorweer een verhaal en de mooie foto's
  6. Marga en Kees Hagenaars:
    2 juli 2023
    Weer genoten van de verhalen en prachtige foto's. Wat een mooie natuur. Geniet verder van al het moois dat nog gaat komen.
  7. Alja Dammer:
    2 juli 2023
    Geweldig tot zover. Prachtige foto s en leuk om te lezen.
    Veel plezier nog.
  8. Marie et Jacques:
    2 juli 2023
    Merci de ce beau voyage grâce à vous deux