26Mar: Ouarzazate

26 maart 2024 - Ouarzazate, Marokko

Vandaag zouden we 180km rijden naar Demnate via de R307. Extreme weersomstandigheden hebben ons genoodzaakt om halverwege terug te keren naar Ouarzazate. Aanvaarden en inspelen op onverwachte gebeurtenissen hoort ook bij reizen.

Het is zonnig, maar er staat een straffe wind als we op weg gaan om de 17e eeuwse Kasbah Amridil bij Skoura te bezoeken. De kasbah is opgetrokken uit leem en stro en gerestaureerd als museum. Het heeft een schitterende architectuur.

Kasbah van Amridil

Torens vd kasbah

Na dit bezoek rijden we de R307 naar Demnate en moeten daarvoor de Hoge Atlas in. Stijgende naar ca 2000m verslechtert het weer snel. Regen gaat over in (natte) sneeuw en de temp daalt naar 0°.

Slecht weer in de bergenSneeuwval op de R307R307

De weg is smal en sommige trajecten zijn in slechte staat. Gezien de verslechterende weersomstandigheden en brokken rots op de weg is doorrijden niet langer verantwoord. We keren dan ook halverweg terug. We zien dat riviertjes inmiddels rivieren zijn geworden.

Riviertjes vullen zich snel

Eenmaal beneden wordt het warmer, maar ondervinden hevige rukwinden en de met zand vermengde lucht doet de contouren van Ouarzazate vervagen. Er heerst een gure, koude N wind.

We gaan de Atlas studio in Ouarzazate bekijken, waar films o.a. 7 years in Tibet, Cleopatra, Ben Hur zijn opgenomen. We worden bijna gezandstraald door de harde wind, vermengd met zand.

Atlas Studio: Decor van CleopatraAtlas Studio: Decor van 7 yrs in Tibet

Hierna rijden we terug naar de camping Municipal in Ouarzazate.

We laten ons informeren door de campingeigenaar: Morgen zal het weer beter zijn en doen we een nieuwe poging via een andere, betere route.

1. Marianne en Ank:
    27 maart 2024
    Zo heel andere omstandigheden . Wat een verschil noord en zuid.
    Houden jullie elkaar onderling op de hoogte of nemen jullie sowieso een avontuurlijkere weg?
  2. Anne van den Berg:
    27 maart 2024
    Het is dus echt een avontuurlijke vakantie zo. Dan hebben al die bruggen ook nut.
    Wij hebben gisteren juist heerlijk gefietst door de Geestmerambacht.
  3. Wies Luijten:
    27 maart 2024
    De route zag er mooi uit, helaas gooide het weer roet in het eten. Jammer. Morgen weer een nieuwe dag. Veel plezier nog
  4. Marian:
    27 maart 2024
    Spannend maar ook dat kunnen jullie aan! De trouwerij in mei komt dichtbij!!!! Groetjes
  5. Wim en geke.:
    27 maart 2024
    Hoi Marian.Was idd spannend!De trouwerij van Yoran en Eden is 20 juli in de USA.

Jouw reactie