26Feb: Valencia

26 februari 2024 - Valencia, Spanje

Om 10:30 haalt Jonathan ons op om fietsend de stad te verkennen. We maken gebruik van het fietsdeelsysteem. Op zeer veel plaatsen kun je via een app een fiets pakken.  Valencia heeft een uitstekende infra-structuur van fiets-en voetpaden.

Fiets vh fietsverdeelsysteem

Jonathan laat ons bijzondere plekken zien. Via de haven fietsen we naar de futuristische gebouwen van de architect Santiago Calatrava. Water en vissen domineren het ontwerp.

Operagebouw en ImaxbioscoopFuturistische stad  ontworpen door CalatravaFuturische Imax BioscoopFuturistische stad van architect Calatrava

Hierna fietsen we door de 9km lange Turia-tuinen met o.a. Boabtree bomen. Oorspronkelijk stroomde hier de Turia rivier, maar werd drooggelegd vanwege ernstige overstromingen in 1957.

Tutia-tuinen : boabtrees

We bezoeken dan de Ciutat Vella (historisch centrum) en drinken eerst Agua de Valencia (cocktail van verse sinasappelsap met wodka en gin) in een prachtige café. Jonathan weet als local de juiste plekken!

Café in de Ciutat Vella

Hierna wandelen we over de marmeren vloer van het mooiste plein van Valencia, de 'Plaza de la Virgen' en beklimmen we de 50m hoge achthoekige klokketoren El Micalet via 207 treden. Ondanks of dankzij de cocktail lukt het ons! De inspanning wordt beloond met een prachtig uitzicht over de stad.

Place de la Virgin - Ciutat Vella8-hoekige klokketoren El Micalet Beklimming van de klokketoren El MicaletUitzicht vanuit toren El Micalet

Valencia was in de 15e eeuw een  belangrijke zijdestad wat rijkdom bracht. We bezoeken de oude zijdebeurs met zijn enorme gedraaide zuilen en de mooie met marmer ingelegde vloer en het rijkversierde plafond op de 1e etage.

Oude Zijdebeurs (15e eeuw) Gedraaide zuilen in de oude zijdebeursEtage van de Oude Zijdebeurs goudgedecoreerd motief van plafond vd oude zijdebeurs

Het is inmiddels 16:30 en we zijn toe aan de lunch. In het oude marktgebouw van Colon doen we ons tegoed aan allerlei heerlijke tapas en tortillas.

Oude marktgebouw van Colon

We fietsen terug en om 18:30 worden de fietsen weer teruggeplaatst vlakbij de camperplaats.

We bedanken Jonathan voor deze fantastische dag. We zullen hem en andere vrienden van Yoran zien op 20 Juli in Indianapolis op het trouwfeest van Yoran en Eden.

Valencia is een bijzonder mooie stad, wat zeer veel te bieden heeft. We komen er zeker weer terug.

1. Marianne en Ank:
    26 februari 2024
    Mooie foto’s en wij vonden het ook een prachtige stad
  2. Annet van Doeveren:
    27 februari 2024
    Wat onwijs leuk omdat met elkaar mee te maken. Gefeliciteerd alvast met Yoran en Eden.
  3. Joke:
    27 februari 2024
    Mooi!! Heerlijk met de fiets.
    Staat ook nog op mijn lijstje.
  4. Wim en geke.:
    27 februari 2024
    Hoi Annet en Mark.Volgens polarsteps zijn jullie nog in Oostenrijk?Veel plezier!
  5. Wies Luijten:
    27 februari 2024
    Wat een mooie stad. Eén dag om niet snel te vergeten.
  6. Karin:
    27 februari 2024
    Nou dat is genieten, ik heb het verslag naar vrienden doorgestuurd die volgende week naar Valencia gaan!!

Jouw reactie