13-15Juni: Hirtshals - Seyðisfjörður (IJsland)

15 juni 2023 - Borgarfjörður Eystri, IJsland

Het is 09:15 en al lekker warm. Tijd om naar de terminal van de Smyril Line te rijden. Bij de slagboom wordt gevraagd naar de naam en we krijgen onze toegangspas voor onze hut al uitgereikt. We sluiten aan op de rij campers. Er zijn vele modellen: met en zonder 4x4, klein en groot. Het valt op dat er geen enkele caravan is. We praten o.a. met een Canadees, die een 2e hands camper had gekocht in N-Ierland en een jaar door Europa trekt met zijn vriendin en met een Duitser, die een Ned. landcruiser overbrengt naar ijsland. Ook staat er een groep Franse campers in de rij. Later horen we dat er ca. 600 van de max. 1800 passagiers aan boord zijn. Stipt 11:30 worden de trossen losgemaakt en varen de haven uit.

Hirtshals: Boarding ferry NörranaHirtshals: de haven uit

We brengen onze spullen in de hut, brengen zonne-crême aan op onze gezichten en blijven de rest van de middag op het dek in de zon. De zee is spiegelglad. Tot begin van de avond varen we langs de prachtige, ruige Noorse Z-kust. Een enkele schip passeert ons in de verder lege zee.

Kust Z-NoorwegenOp volle zee

Er zijn diverse mogelijkheden voor het avondeten. We kiezen een warm/koud buffet. Er is zeer veel keus vwb vlees, vis en dessert. Het smaakt ons heerlijk. Daarna gaan we uitbuiken in gemakkelijke stoelen in een mooie ruimte op het hoogste dek. Het uitzicht vanuit de grote ramen is mooi.

Nörrana: Relaxen in de avond

De volgende dag na het ontbijt is er een lezing over het schip en ijsland. De belangstelling is groot. Om 17:00 meert het schip af in Törshavn op de Faroer-eilanden. Er gaan een aantal autos van en op de boot.

Aankomst Faroer/Törhavn

Daarna varen we langs de Faroer eilanden naar open zee. De steile, hoge met mos bedekte rotsen en beschutte dorpjes zijn indrukwekkend. Op de terugreis zullen we deze eilanden 3 dagen bezoeken. In de warme avondzon en een spiegelgladde zee koerst het schip richting ijsland.

Faroer eilandenZonsondergang op zee

We worden vroeg gewekt want om 08:30 zullen we afmeren in Seyðisfjörður. Totdat we worden verzocht naar de autos te gaan genieten we van de woeste ijslandse rotskust.

De kust van ijsland in zichtO-kust ijsland2Seyðisfjörður in zicht

We gaan 2hr terug in tijd tov W-Europa.

1. Anne van den Berg:
    Mooi hoor. Doet ons denken aan 2006. Geniet van de reis
  2. San:
    15 juni 2023
    Hoe is deze vaart t.o.v. de Marokko overtocht en de overtocht naar Italië?
    Deze reis staat voor '24 of '25. Zeer benieuwd hoe jullie het daar ervaren. Wij hadden er met een auto een imponerende tijd.
    Geniet ervan.
  3. Wies Luijten:
    15 juni 2023
    Dit ziet er al mooi en veelbelovend uit. Dat wordt beslist weer genieten 😊
  4. Karin:
    Ha Geke en Wim, ziet er stralend uit! Groet uit de Estrella!! Liefs Karin
  5. Marianne en Ank:
    15 juni 2023
    Zo fantastisch gladde zee! En het avontuur gaat nu echt beginnen . Ben zo benieuwd.
    Wij hebben net reis naar Alaska geboekt begin september. Dat hoge noorden is fascinerend gr .