1-2Apr: Fès

4 april 2024 - Fez, Marokko

1Apr:

Voor Marokko zijn de zware regens dit weekend een zegen geweest.  De stuwmeren zijn redelijk gevuld en het landschap is weer frisgroen. Maar, gelukkig zijn zon en warmte nu weer terug.

We verplaatsen ons naar een camperplaats vlakbij de medina. Het is een 24 hr bewaakte parking zonder voorzieningen. Geen probleem: we zijn zelfvoorzienend.

Uitzicht op camperplaats en Fès

Fès is één groot historisch monument met o.a. de 9e eeuwse medina Fès el-Bali (Unesco), oude moskeeën, medersas (Islamitische universiteit), oude poorten en stadsmuren, souks (markten) en zijn unieke middeleeuwse sfeer.

Stadsmuren en Fès el-Bali

Na onze sim-kaarten te hebben opgeladen met nog eens 10GB, lopen we de 9e eeuwse medina in. We volgen de route vermeld in onze reisgids en kunnen dus zonder gids. Ouderen wijzen ons spontaan graag de weg, maar jongeren dringen zich af en toe aan ons op als 'zogenaamde' gids. Een resoluut 'Non' doen ze afdruipen.

Chouwara leerlooierij

Chouwara: leerlooier ah werkChouwara leerlooierijChouwara leerlooier: afsnijden restant haar

We lopen eerst naar de Chouwara leerlooierij, waar sinds eeuwen dezelfde techniek wordt gebruikt om van koeien- en geitenhuid leer te maken. In de baden worden ze gereinigd, soepel gemaakt, gedroogd en gekleurd op natuurlijke basis. Vanaf het balkon volgen we het proces zoals hier al eeuwenlang wordt gedaan. De stank valt mee.

Fès el-Bali: Houtbewerker in een steeg1000030661Andalusische wijk: Medersa Es-Sahrij

Andalusische moskee en kerkhof

Via een doolhof van steegjes lopen we naar de 9e eeuwse Andalusische wijk. Spaanse arabieren en joden zijn door vervolging van de katholieke vorst in de 9e eeuw gevlucht uit Andalusie naar Marokko. We bekijken de Andalusische moskee en heg portaal vd medersa 'es Sahrij'. We kunnen er niet in, maar van boven af kunnen we de moskee, het groen betegelde dak (kleur vd Islam) en het aangrenzende Andalusische kerkhof zien.

Andalusische wijk: Dakterras met uitzicht

Steeg in Fès el-BaliDeur ve huis in Fès el-BaliArabische vrouw in een steeg in Fès el-Bali

We drinken een koffie op het dakterras ve riad en overzien de stad. De unieke middeleeuwse sfeer wordt bepaald door de mengeling van souks (markten) en mensen die hier wonen. Kinderen spelen in de stegen en bemande ezels lopen er doorheen. Vele stegen ontvangen geen zonlicht. Dit alles geeft een bijzondere levendigheid, die al eeuwen hetzelfde is.

Koperslagers ah werkOnze koperen deurklopperKoperslager in Fès el-Bali

Hierna lopen we langs de werkplaatsen vd koperslagers. Prachtig om te zien hoe vakkundig er wordt geklopt en vorm gegeven aan koperen voorwerpen. We kopen een mooie deurklopper voor ons huis in Conques.

Een andere 'must see' is de 9e eeuwse Kairaouine moskee (heiligste van Marokko) en Kairaouine universiteit (de oudste ter wereld!) dat een prachtige vloer heeft, ingelegd met een patroon van zelij-tegels. De binnenplaats heeft een marmeren fontein, waar moslims hun voeten en gezicht wassen, alvorens te bidden. Het is mooi door zijn eenvoud en sobere  decoratie. (Itt Marokko zijn de Iraanse moskeeën rijker gedecoreerd met veel fijnere tegelwerk, gouden koepels en toegankelijk voor niet-moslims).

Kaiaourine moskee: binnenplaatsToren Kaiaourine moskeeKaiaourine moskee: vloer met zelij-tegels

We bekijken nog de entree vd 18e eeuwse moskee en mausoleum vd sultan Moulay Idriss II, de stichter van Fès. We dwalen door de souk met de specerijen en lopen dan terug naar de camper. We kunnen onze weg nu redelijk vinden door de grote medina, dankzij onze gps.

Mausoleum Moulay Idriss II: interieur

's Avonds gaan we uiteten in een restaurant in de medina.

Fès el-Bali: 's avondsFès el-Bali: 's avondsFès el-Bali: trap nr restaurant Café Clock

2Apr:

We blijven nog een dag in Fès. Er is nl nog zoveel te zien. Om 20:00 en  04:30 's nachts wordt er een kanon afgeschoten in Fès om het begin en einde vd eet-en drink tijdspan vd dag tijdens ramadan aan te geven. Inmiddels zijn we er aan gewend de gebedsoproep 5x/dag te horen uit de moskeeën.

heuvel met drogende geitenhuiden13e eeuwse Merinidische ruïnes

Uitzicht op Fès el-Bali vanaf de heuvel

Eerst lopen we naar de top ve heuvel tegenover de camperplaats om de 14e eeuwse merinidische graftombes te zien. Vanaf deze plek hebben we een prachtig uitzicht op Fès, de begraafplaats met de witte graven en de stadsmuren. De vele geitenhuiden vd leerlooierij liggen hier te drogen in het gras.

Medersa Bou Inania

Medersa Bou Inania en de torenMedersa Bou Inania

Hierna lopen we de medina in om de 14e eeuwse medersa Bou Inania met zijn meridinische architectuur te bekijken. We mogen in de binnenplaats.

We lopen door de Bâb Boujeloud (blauwe poort) naar de mooie tuinen van Boujeloud.

Fès el-Bali: Bâb Boujeloud

Tuinen van Boujeloud

Vanaf hier is het niet ver lopen naar de Joodse wijk (mellah) en de 13e eeuwse wijk Fès el-Jedid. Het is minder toeristisch en heeft de sfeer ve echte volksbuurt. De Joodse invloeden zijn er nog: huizen met blauwe muren, joodse kerkhof en synagoge. Hier hebben 4000 joden gewoond. De meesten zijn in de jaren '60 vertrokken naar Israël.

katten in de rij bij de slagerBâb el-Semmarine: Z poort van Fès el-JedidOude toegangspoort naar Fès el-Jedid

Deze wijk heeft ook Andalusische invloeden met zijn mooie houten balkons en grote ramen (Spaanse arabische vrouwen mogen naar buiten en gezien worden).

Joodse huizen met blauw geverfde muren

Mellah: Joodse huizen (blauwe muren)Fès el-Jedid: huis met andalusische balkonMellah: 17e eeuwse synagoge Aben Danan

Mellah: Joodse begraafplaats

Een koopman duwt een kar vol met plakken cake door de straat. Het ziet er heerlijk uit en we kopen er een aantal. Overal zijn karren met sinasappels, die ter plekke worden geperst. We drinken ieder een groot glas van dit heerlijke sap. We lopen langs de stadsmuren terug naar de camper.

Fès el-Jedid: Kar met cakesBâb el-Semmarine: Poort van Fès el-JedidBâb Dekkakin van Fès el-Jedid

stadsmuren van Fès

Fès vinden we fantastisch. Zeer cultuurrijk, authentieke sfeer en mooi gelegen in de Midden-Atlas.

Stadsmuren van Fès el-Bali

1. Lucas:
    Weer een heerlijk verslag
    Hier weinig nieuws regen, geen post van betekenis
    Groetjes
  2. Marianne en Ank:
    4 april 2024
    Wat een mooie reportage! Wat een mooie stad!
  3. Yoran en Eden:
    4 april 2024
    Wow, 9de eeuw! Heel speciaal. De verse sinaasappelsap weet ik ook nog uit Chili.
  4. Richard en Sander:
    5 april 2024
    Schitterende plaatjes! Een mooie historische stad zo te zien.
  5. Karen, Yacine & Jayden:
    6 april 2024
    Wat een prachtige geschiedenis heeft deze stad te bieden, die kleuren ook, wow!
  6. Erna en Koos:
    7 april 2024
    Wij zijn er ook geweest, wat een unieke plaats, de kleuren en de doorkijkjes mooi om terug te zien.
    Je kunt zo een reisgids maken Wim! Héle mooie foto's ...die katjes ...zo grappig

Jouw reactie