Dag33(6Aug): Maymand - Rageh Canyon - Lut desert

6 augustus 2022 - Kerman, Iran

Ik word 06:00 wakker en geniet van een prachtige zonsopkomst. De weerkaatsing van het zonlicht op de heuvels en de vlakte is prachtig.

wildcamp bij Maymand: zonsopkomst2wildcamp bij Maymand: zon schijnend op de bergen

We gaan met 2 andere koppels naar de Rageh Canyon (afslag naar het dorp Naseriyeh bij Rafsanjan). Het is buiten het routeboek, maar ik heb gelezen dat het mooi moet zijn, maar onbekend is.  We hebben toestemming van Paul en Christine om de canyon te bezoeken.

We rijden over een goede weg langs prachtig gekleurde bergen.

Op weg naar Rageh Canyon2

De rest van de groep rijdt naar het 2630m hoge plateau van Kerman (bij Lut desert), de volgende wildcamp.

We stoppen bij de Ecolodge in Naseriyeh. Een gids zal ons voorrijden. Omdat een 4x4 nodig is, gaan de 2 andere koppels bij ons in de camper.

Naseriyeh: Ecolodge

Maar eerst wordt er een heerlijke lunch voor ons gemaakt. We betalen de maaltijd + gids: €11 pp.

Naseriyeh: de lunchNaseriyeh: lunchen in de ecolodge

Hierna gaan we op weg. De canyon ligt 25 km in the "middle of nowhere". Er is niets aangegeven, dus een gids is absoluut nodig. Dankzij onze 4x4 kunnen we zulke afgelegen en moeilijk toegankelijke plekken bezoeken.

Ingang Rageh CanyonRageh Canyon: Windgevormde Rotsen2

Na 45min rijden zien we een diepe kloof. We parkeren de camper en op een geschikte plek lopen we naar beneden de kloof in.

Rageh canyon en onze camper

Rageh Canyon: van boven af gezienRageh canyon: moeilijke afdaling

We zien een arendsnest, hoog in de rotsen in de kloof. We lopen ca 2 hr in de kloof, een stroompje volgend waarna we weer de kloof uitklimmen en terug rijden.

Zeer nauwe deel van de canyonRageh canyon: ArendsnestRageh canyon: zeer nauwe doorgangRiviertje in de canyon

We nemen nog snel een thee in de ecolodge. Hoewel het al 18:00 is, besluiten we naar de wildcamp bij Kerman te rijden, om ons aan te sluiten bij de groep. Om 20:00, inmiddels donker, komen we aan.

We gaan vroeg naar bed, want de volgende dag zullen we om 07:00 hr in semi-konvooi vertrekken naar de Lut desert.

1. Wies Luijten:
    22 oktober 2022
    Wat alweer een geweldige dag. Je hebt je goed voorbereid op de reis Wim. Ook dat kost veel tijd.
    Op de Ravetsmaar hadden we een buurman die nu samenwoont met een Iranier. Hierdoor komt Leo regelmatig in Iran en hij heeft me al vaak verteld hoe mooi Iran is en hoe vriendelijk en gastvrij de bevolking
  2. Anne van den Berg:
    23 oktober 2022
    Mooi hoor, zoals je dit beschrijft
  3. Marianne en Ank:
    23 oktober 2022
    Ik denk dat jullie er nog precies opbrand geweest zijn. De hoofddoeken kwestie en de samenwerking met Rusland …??