Dag 34(7Aug): Lut Desert

7 augustus 2022 - Kerman, Iran

De Lut desert ligt in ZO-Iran en staat bekend als één van de heetste plekken op aarde. Ivm de hitte en zandstormen mag er niet worden gekampeerd in de Lut desert.

Onze camperplaats (CP) ligt daarom op het 2630m hoge plateau van Kerman, ca 100km van de desert.

Wildcamp plateau van Kerman in de avondzon

We vertrekken om 07:00 vanuit de CP in semi-konvooi. We dalen geleidelijk af naar 300m, met snel toenemende temperaturen.

Afdaling naar de Lut desertIngang Lut DesertLut desert: gedroogde klei na de regen

Onderweg hebben we een paar fotostops voordat we op de eindbestemming - de Kaluts of grillige rotsformaties (Unesco) aankomen. De kaluts worden gevormd door de vele zandstormen uit vrijwel altijd dezelfde richting.

Begin Lut desert: de 1e fotostopWeg door de Lut desertGrillig gevormde zandduinen (kaluts)

De gevoelstemperatuur om 09:00 is inmiddels 50° ivm de wind die als een föhn het lichaam verwarmt.

Deze barre desert is werkelijk uniek, vanwege de 300m hoge kaluts met zijn meest bizarre sculpturen. We zijn bevoorrecht dat we als één van de zeer weinige Nederlanders hier rijden met onze eigen camper.

Lut desert: grillig gevormde zannduinen2Lut desert: kalutsGrillig gevormde zandrichelsLut desert: geparkeerd voor de fotoshots2

Het is inmiddels 10:00 en tijd om terug te gaan ivm de hitte. De wind is inmiddels flink aangewakkerd en soms is de camper voor ons nauwelijks te zien door de zandstorm.

Lut desert: Rijdend in een zandstorm

In Shad'had gaan we de watertank bijvullen. De mensen maken zich weer op voor de zoveelste dag Moharram feest (Duurt 10 dagen + 2 feestdagen er achteraan waarbij alles is gesloten).

We keren in de loop van de middag terug op de wildcamp op het plateau (26°).

Wildcamp plateau van KermanUitzicht vanaf plateau van Kerman in de avondzon

Begin van de avond spreekt ons een familie aan en zijn opgetogen dat we Iran bezoeken en in het bijzonder dat we de uithoek Kerman aandoen.

We laten ze de camper zien. Eén van de vrouwen spreekt Engels en we hebben een leuk gesprek. We weten dan nog niet dat we de volgende dag leuk worden verrast!

Een uur later krijgen we weer bezoek van een gezin uit Kerman. Ze hebben ons zien rijden in de camper en zijn vereerd met ons bezoek aan Kerman.  We krijgen een kistje met heerlijk zoete Shiraz druiven dat we delen met de groep.

Iraans gezin op bezoek bij ons

Geke geeft een set Ned. klompjes aan de moeder.

Wat een spontane, hartverwarmende ervaring. Iraniërs zijn ontzettend lieve,  gastvrije mensen die oprecht blij zijn dat Westerse camperaars Iran bezoeken.

1. Marianne en Ank:
    23 oktober 2022
    Wat een hitte! Leek me mooi gebied . Op Google de foto’s bekeken . Prachtig
  2. Wies Luijten:
    23 oktober 2022
    Behalve het bijzondere landschap en de enorme hitte, zijn de ontmoetingen met deze vriendelijke en gastvrije bewoners toch wel heel bijzonder. Jammer dat de politiek ons belemmert om te reizen naar alle bestemmingen die we graag aandoen
  3. Erna en Koos:
    30 oktober 2022
    Whaauw wat bijzonder, de kaluts formatie lijken zelfs op rode formaties in monument valley!