Dag 35(8Aug): Lut desert - Kerman - Safaiyeh

8 augustus 2022 - Safaiyeh, Kermanshah, Iran

Bij vertrek is onze hoogste prioriteit het tanken van diesel. Er rest nog voor ca 160km diesel in de tank. Gelukkig is er een vrachtwagenchauffeur die op zijn card ons 30 ltr wil geven. We kunnen ontspannen verder rijden.

We bezoeken Kerman, maar vanwege het Moharram feest zijn de winkels gesloten. De optocht gaat dwars door de bazaar. Een groot kabaal van zang en trommels.

Kerman: bazar tijdens de Moharrsm feestKerman: Moharram feest1

Daarna rijden we naar de vroegere ice-house. Het is hier waar we de 2 zussen van de familie van gisteravond ontmoeten. Het is een grote wederzijdse verrassing.

Kerman: Oude Ice-house

Ze vragen of we bij hun thuis willen lunchen. We stemmen toe en volgen ze naar hun appartement. De hele familie van gisteravond is er. Een familielid woont in Z/O-Iran, waar ze zich prachtig kleden.

Kerman: Bij de familie thuis1Kerman: Modeshow van kleding uit Z/O-Iran

We hebben een leuk gesprek met de familie. Geke krijgt een prachtige zijden hoofddoek van de moeder.

De moeder maakt intussen 'Dizi' voor ons tweëen. 'Dizi' is een heerlijk Iraans vleesgerecht.

Kerman: De moeder heeft Dizi gemaakt

Een kleedje wordt op de vloer gelegd waarop de pannetjes en schaaltjes wordt gezet. In Iran wordt niet aan tafel gegeten, maar op de grond.

We genieten van de heerlijke 'Dizi' en drinken er zelfgemaakte Dough (een soort karnemelk) bij.

Kerman: Heerlijke Dizi gerecht

Het lijkt alsof we ze jaren kennen: zo puur, zo lief. Ze koken zomaar een heerlijk gerecht voor 2 wildvreemde mensen om hun onvergetelijke gastvrijheid te tonen.

Het enige wat we nog hebben is een doos nougat, gekocht in Tabriz. We geven deze als dank.

Na een laatste fotoshot moeten we helaas vertrekken. Het is nl. nog 250km naar Safaiyeh.

Kerman: Bij de familie thuis2

Wat een verrassende dag! We realiseren ons dat we enorm bevoorrecht zijn om dit land te mogen bezoeken en het echte Iran te mogen ervaren. Het is een enorme verrijking in ons leven.

Amandelboom plantage

Amandelvruchten

We rijden langs vele amandelboom plantages en via een gravelroad komen we om 18:30 aan op de wildcamp in de heuvels van Safaiyeh.

Gravelroad naar de wildcamp Safaiyehwildcamp Safaiyeh

De hele avond is het aangenaam warm met een stevige bries enigszins als verkoeling.

wildcamp Safaiyeh bij ondergaande zon

Laatste foto lijkt op
    Landschap Marokko
  2. Wies Luijten:
    28 oktober 2022
    Wat een bijzondere dag om zulke lieve en gastvrije mensen te ontmoeten. Inderdaad een verrijking.
  3. Erna en Koos:
    30 oktober 2022
    Een warm land met warme mensen, zeker een verrijking.