Dag65(7Sep): Nadarbavezi Lake - Surami

9 september 2022 - Kinchkhaperdi, Georgië

We zijn dichtbij Gori, de geboortestad van Stalin (1878- 1953), en bezoeken het museum gewijd aan deze wrede dictator. Echter, Gori ziet hem louter als belangrijk politicus, niet als brute crimineel. Onder druk van de Georgische regering heeft het museum zijn misdaden alsnog moeten benoemen in 2010! Deze info is zeer beknopt ondergebracht in een klein kamertje. Onbegrijpelijk dat een dergelijk Sovjetpresident wordt geëerd, terwijl Rusland in 2008 Gori heeft gebombardeerd en voortdurend conflicten uitlokt.

20220907_12243220220907_112040

Tegenover het museum is een bakker, die brood bakt in een grote stenen urn door het deeg aan de rand te kleven. Het smaakvolle brood is als een banaan.

20220907_122720

Hierna bekijken we het historisch fort in Gori, gebouwd op een heuvel. Het werd gebruikt tot eind 17e eeuw.

20220907_132237

Georgie was al vroeg bewoond. Een van de eerste prehistorische nederzettingen was Uplistsikhe, een grottenstad 10km van Gori. Het is de plek waar de Oude Zijde Route passeerde. Vanuit de heuvel is er een mooi uitzicht over de rivier en vallei.

IMG-20220907-WA0004

Later, werd de grottenstad bewoond door monniken totdat het werd vernield en alle monniken vermoord door de Mongolen (Dzingis Khan) in de 13e eeuw.

IMG-20220907-WA000320220907_15232920220907_151613

We hebben geen zin terug te gaan naar Nadarbavezi Lake en rijden westwaarts. Via iOverlander vinden we een overnachtingsplek bij het nonnenklooster in Surami. Lekker rustig.

1. Marianne en Ank:
    9 september 2022
    Bijzonder hoe er met Dictators en de geschiedenis wordt omgegaan. En de ontkenning van veel zaken. Nu natuurlijk weer in Rusland en Oekraïne.
  2. Wies Luijten:
    9 september 2022
    Op vele, vele plaatsen in de wereld hebben mensen in grotten gewoond. Het kostte niets, maar comfortabel was het ook niet. Ook in Zuid-Limburg waren grotwoningen.
    En wat de verering van Stalin betreft: ook dit verschijnsel zie je overal op de wereld voorkomen.
    Ook dit soort bezoeken maakt een reis mooi en interessant
  3. Erna en Koos:
    11 september 2022
    Wat een wrede historie kennen ze daar in Georgië. Bijzonder om te zien hoe ze in de oncomfortabele grotwoningen hebben gewoond. En dan de bananabroden ook zo apart om te zien.