Dag47(20Aug): Khoy - Asiab Kharabeh

20 augustus 2022 - Kharapa, Iran

We vertrekken om 07:00 in semi-konvooi naar het politiekantoor in Khoy.

De nummerplaten worden ingeleverd en er wordt gecheckt op eventuele  uitstaande boetes.

Na 1.5 hr zijn we klaar en kunnen we rijden. Een ieder rijdt zijn eigen route en tempo naar de wildcamp.

We zijn in het bergachtige N-Iran en in het gebied wat vroeger Armeens was. We rijden richting Jolfa, waar we de 9e eeuwse Armeense St-Stephanos kerk (Unesco) bezoeken. Het ligt heel idyllisch, omringd door hoge rotsformaties.

Jolfa: Armeense St-Stephanos kerk1Jolfa: St-Stephanos kerk3

Jolfa: Detail St-Stephanos kerk

Er zijn meerdere Armeense kerken in deze regio, maar dit is wel de mooiste. Het is wel bijzonder om kerken te zien  in het streng Islamitische Iran.

N-Iran: Nog een Armeense kerk

Onderweg worden we aangehouden door een miliaire post: uit nieuwsgierigheid, denken we.

In Jolfa doen we een lunchstop en daarna rijden we langs de rivier Aras, tevens de grens vormend met Azerbeidzjan, naar de wildcamp.

Grensrivier Aras slingerend in berglandschapWildcamp Asiab Kharabeh

We hebben uitzicht op de Azerbeidzjaanse bergketen.

Azerbeidzjan in de verte

Om 17:00 is er briefing ivm de grensformaliteiten morgen van Iran naar Armenie. De verwachting is dat de procedure een dag in beslag zal nemen.

Begin van de avond gaan we met een aantal koppels naar een waterval vlakbij de wildcamp. Heren in zwembroek en de vrouwen in volledige kleding incl. hoofddoek. We genieten van het koude bergwater.

poedelen bij waterval Asiab Kharabehpoeletje bij waterval van Asiab Kharabeh

De aanwezige Iraniers, volwassenen en kinderen, kijken met verbazing toe en genieten van die rare, spontane Nederlanders die zomaar een koude douche nemen onder de waterval en gaan zitten in een koud poeletje. We zijn als kinderen, zo blij.

Het water is koud, maar met 35° is het heerlijk verkoelend.

Eén Iranier wordt ook enthousiast en gaat met kleren aan onder de waterval staan. Jammer dat de Iraniers hebben moeten leren hun spontanteit en enthousiasme te onderdrukken om te genieten van iets wat essentieel is: water.

Onze laatste avond in Iran geeft ons een dubbel gevoel: Enerzijds opgelucht omdat we toe zijn aan een ander land met vrijheid. We ontdekken dat vrijheid essentieel is voor ons om gelukkig te kunnen zijn. Anderzijds bedroefd omdat we weten dat we hier niet meer zullen komen en dat we te doen hebben met de Iraniers die moeten leven in een land zonder vrijheden.

1. Marianne en Ank:
    7 november 2022
    De foto’s zijn extra mooi en geven wellicht jullie ambivalentie weer. Vertrek fijn enerzijds en anderzijds de situatie daar. En dat weten we nu (november) nog weer eens extra.
  2. Wies Luijten:
    7 november 2022
    In Washington waren we getuige van een protestmars voor meer vrijheid voor Iraanse vrouwen
  3. Erna en Koos:
    7 november 2022
    Wat een prachtige foto's van de kerk, surrealistisch bijna in deze omgeving. Kan me voorstellen dat het achterlaten van dit bijzondere land, de geschiedenis en de inwoners heel dubbel is. De gastvrijheid en de natuur zullen jullie wel bijblijven denk ik.