Dag25(29Jul): Tabas - Kharanaq

29 juli 2022 - Kharānaq, Iran

Het blijft zeer warm en klammig. We kunnen moeilijk inslapen.

Begin van de nacht krijgen we bezoek van de politie. Alle paspoorten worden ingenomen en gecontroleerd.

De volgende morgen worden we om 07:00 gewekt met gebeden en het plein voor ons stroomt vol. Er vindt een ceremonie plaats. Vrouwen, gescheiden van mannen.

Het vindt vroeg plaats ivm de warmte.

Na het ontbijt bezoeken we de moskee van Tabas. Geke weer een geleende chador om en vrouwen gescheiden van mannen gaan we naar binnen. Ook de bidruimtes bij de graftombe zijn gescheiden. De tombe wordt ahw in tweëen gesplitst.

Hoofdingang Moskee-TabasToegang nr Moskee-TabasGraftombe-moskee-Tabas

Moskee Tabas

Na het bezoek rijden we richting Chak Chak. Hier is nl. een vuurtempel. Het is een bedevaartsoord voor aanhangers van het Zoroastrianisme. Deze religie komt vooral voor in India en Iran.

Een vuurtempel is de plaats van aanbidding en wordt eeuwig brandend gehouden. Vuur (Atar) en schoon water (Aban) zijn de elementen van rituele reinheid in het zoroastrianisme.

Onderweg krijgen we bericht dat er noodweer is in de omgeving van Chak Chak. Een brug is weggeslagen in de modderstroom.

20220729_144331

We overnachten daarom in het nabijgelegen Kharanaq. Wat een geluk! Vlakbij zijn de ruines uit de Safavid periode (18e eeuw). Een heel dorp met huizen, gebouwd van klei en stro. Men is bezig ze te restaureren. We dwalen door de steegjes en hebben een prachtig uitzicht op de bergen en landerijen.

20220729_15331520220729_15284920220729_15291520220729_152612

20220729_153251

Ook in Kharanaq heeft het flink geregend en de temperatuur is gedaald tot een aangename 23°. We zijn er aan toe na de afmattende hitte van de afgelopen dagen. We drinken 2 ltr water pp/dag en er is minder eetlust. De buikriem gaat een gaatje verder.

20220730_100925

20220729_151402

1. Wies Luijten:
    28 augustus 2022
    Wat een pesterij om in de nacht paspoorten te controleren.
    Leuke foto’s van het oude dorp
  2. Marianne en Ank:
    28 augustus 2022
    Prachtig dat oude dorp en mooi dat er gerestaureerd wordt