Dag 5(9Jul): Dogubeyazit (TR) - Maku (IR)

9 juli 2022 - Gürbulak Köyü, Turkije

We zullen gezamenlijk de grens over gaan en daarom rijden we in konvooi richting Iraanse grens.

20220709_080118

Rijdend door Dogubeyazit zien we een kudde schapen verzameld voor de supermarkt. (voor de slacht?) Iets verder slacht een familie in het openbaar een schaap vastgebonden aan een electriciteitsmast. De vrouw des huizes doet het werk.

20220709_08180520220709_082437

Mount Ararat (5135m) is nu goed zichtbaar; Indrukwekkend. 's Zomers wordt er geklommen naar de top.

20220709_08322020220709_082139

We moeten nu eerst de Turkse grens passeren om de camper uit te klaren en de paspoorten aan de Turkse zijde te laten zien. De groep heeft pech: Vandaag is er een feestdag in Iran en daarom moeten we €100 betalen per voertuig om Iran in te mogen. Corruptie!

De bijrijders zijn inmiddels gescheiden van de kentekenhouders en we zien elkaar normaal gezien weer op het eind van de dag. (Keep fingers crossed)

Zojuist zijn de kentekenbewijzen en paspoorten incl €100 afgegeven. Nu maar wachten op de volgende stap in de lange procedure.

Om 16:00 is de grenspassage klaar. Er wordt geld gewisseld via een handelaar. Geld wisselen op straat is de enige mogelijkheid. Ivm sancties is Iran nl. afgesneden van het internationaal bankverkeer. We ontvangen 25 miljoen rial voor €100. We zijn tijdelijk multi-miljonair!

20220713_203248

Daarna rijden we naar het Picnic parc in Maku als overnachtingsplek.

Veel families picnicken in het park, een belangrijke activiteit van Iraniers, sommige met tentjes om te overnachten. Overal is de geur van houtskool en gegrild vlees.

Sommige Iraniers vragen of ze met ons op de foto mogen. Westerse toeristen en campers zijn hier een zeldzaamheid.

1. Anne van den Berg:
    9 juli 2022
    Het lijkt wel of jullie een ruimtereis maken en voorlopig even achter de maan verdwijnen, uit het zicht en buiten bereik van ons.
  2. Leen en Jacky:
    9 juli 2022
    Wauw. Wat een verhalen ! We zijn zo benieuwd naar jullie avonturen in Iran. ما برای شما سفر خوبی آرزو می کنیم Leen en Jacky
  3. Marianne en Ank:
    10 juli 2022
    Tja en direct al zulke prachten uitzichten wat boven de 5000 meter!
    Dit wordt een avontuur. Het relativeert gelijk alle gedoe in ons landje.
    Succes
  4. Emilie:
    11 juli 2022
    Spannend dit alles. Veel plezier
  5. Gea en Willem:
    19 juli 2022
    Wat een berg. Imposant! Veel plezier.