9-10 Jun: Split - Dubrovnik

11 juni 2022 - Orašac, Kroatië

Om 07:30 meren we af in Split en omdat we vroeg zijn is het een goed moment om het eeuwenoude centrum van Split te gaan zien. Echter, het is onmogelijk een parkeerplek te vinden in het overvolle centrum. Bovendien regent het hardop.

We besluiten dan maar Split over te slaan. We parkeren iets buiten Split om te ontbijten.

Hierna nemen we de kustweg naar Dubrovnik. De eerste 80 km van de kust is gebetonneerd met huizen en appartementen pal aan het water gebouwd, met als gevolg veel verkeer. Jammer - Veel van de mooie kustlijn is voorgoed vernietigd.

Uitzicht op de kust naar Dubrovnik

Hierna wordt de kust ongerepter met minder wegverkeer. Er zijn veel fruit-stalletjes naast de weg. De zon breekt inmiddels weer door en de zee kleurt diverse kleuren blauw.

Geke aan het rijden

We vinden een leuke camping vlak aan zee in Orasac, 12 km voor Dubrovnik.

Orasac: Camping Pod Maslinom1

De volgende dag nemen we de lokale bus naar Dubrovnik. Dubrovnik is een eeuwenoude, ommuurde stad en staat op de lijst van Unesco. Vanaf de hoger gelegen weg hebben we een prachtig uitzicht op de oude stad.

Uitzicht op Dubrovnik

In de haven zien we 2 grote  cruise-schepen, waaronder een Ned van de HAL.

Aangekomen in het oude ommuurde centrum slenteren we door de nauwe straatjes met vele andere toeristen.

Dubrovnik: 6e eeuwse muur vd citadelDubrovnik: Een steeg van beneden af gezien  Dubrovnik: Een steegje van boven af gezien.De 'Spaanse trappen' van Dubrovnik

Het is ook leuk om Dubrovnik en de kust vanaf het water te zien en doen een vaartocht van 1 hr. Eerst even geld wisselen, want er moet betaald worden in Kuna (Vanaf 2023 gaat Kroatie over op de Euro).

Geke: vaartocht vanuit DubrovnikDubrovnik vanaf het water2

Hierna is het tijd voor een lunch en vinden een leuk restaurantje in de haven. We raken aan de praat met een gepensioneerd stel uit Nashville (USA), die op het Ned cruiseschip een cruise maken. We hebben een leuk gesprek.

Na nog een wandeling  gaan we met de bus terug naar de camping.

Dubrovnik: De 6e eeuwse muurDubrovnik: Uitzicht op de citadel

Het is heerlijk weer en in de namiddag lopen we vanaf de camping naar zee om te zwemmen en te zonnen. Het water is helder en aangenaam van temp.

Orasac: Geke ah zwemmen

De temp in de avond blijft aangenaam en brengen de hele avond buiten door.

Avond: Montenegro-camping Pod Maslinom

Morgen zullen we verder Z rijden naar Montenegro.

1. San en Ruud:
    11 juni 2022
    Inderdaad mooie oude stad zo te zien. Vraag me altijd af hoe ze dat hebben kunnen bouwen zonder al die apparaten die we tegenwoordig hebben. Vind het altijd erg sfeervol die oude stijl.
    Geniet ze verder
  2. Wim Sagel:
    😎👍🏿
  3. Albert en Riny:
    Hoi Wim en Geke,

Jullie zijn al weer een aardig eind op weg. Dubrovnik is natuurlijk een stad die je absoluut niet voorbij mag rijden. Zijn er zelf eind jaren 70 geweest tijdens een autovakantie. Toevallig ook op de (toen nog zeer kleine) camping in Orasac gestaan. Was nog in de tijd dat je girokaarten gebruikte om in het buitenland geld te cashen bij de postkantoren. In Orasac sloeg de plaatselijke slager de karbonades pas af wanneer ze gekocht werden. Pure ambacht in een donkere ruimte en toen nog zonder koeling!! Fijne vakantie verder!!
  4. Geke en Wim:
    12 juni 2022
    Hey.... wat een toeval en wat een tijd geleden. Waren jullie waarschijnlijk met een tent of vouwwagen en zonder kids.
    Misschien een idee om het nogmaals te zien met de caravan?
  5. Wies Luijten:
    12 juni 2022
    Jammer dat je Split niet kon bekijken. Dubrovnik heeft echter weer veel goed gemaakt. Blijf genieten.
    Gisteren hadden Robert en Rosi hun inhaal feestavond van de bruiloft. Het was erg gezellig. Groetjes