2Juli: Breiðavik(Latrabjarg) - Flókalundur

3 juli 2023 - Flókalundur, IJsland

Behalve de vogelkliffen heeft dit schiereiland een mooie zandstrand, Rauðasandur, en een interessant museum in Hnjótur over het vroegere leven in de West Fjords.

Museum in Hnótur

We bekijken eerst het museum, incl film. In Dec 1947 is de Britse trawler Dhoon vergaan voor de kust van Latrabjarg. Boeren en vissers hebben een geslaagde reddingsactie uitgevoerd door zich te laten zakken mbv touw van de 200m hoge kliffen en de mensen via reddingslijnen van het zinkende schip gehaald. Dit is verfilmd door de redding van een andere aan de grond gelopen trawler op 1Dec 1948. Indrukwekkend.

Rte615Landschap vana Rte614

Vanaf de hoogvlakte komen we, via de onverharde Rte 614, uit bij het mooie strand van Rauðasandur. In de verte zien we veel zeehonden liggen op de zandbanken. We lunchen bij het kerkje.

Onverharde Rte614zandstrand RauðassandurKerkje Saurbaer

Over Rte62 rijden we langs de brede fjord Breiðafjördur. Onderweg zien we weer een hotspring (Krosslaug), aan zee gelegen. Een dip in het 40° warme water bevalt ons zeer goed en lekker  doorgewarmd vervolgen we onze weg naar de camping in Flókalundur.

Hot spring KrosslaugCamping Flókalundur

1. Marianne en Ank:
    3 juli 2023
    Zag dat deze camping een overdekt zwembad heeft ??
    Wat een indrukwekkend gebied
  2. San:
    Prachtige natuur! En heerlijk rustig
  3. Leen en Jacky:
    3 juli 2023
    Wat me opvalt is dat hier bijna geen toeristen zijn. Wat is dat zalig !