28 Oct: Figuig - Source Bleue de Meski

29 oktober 2021 - Erg Chebbi, Marokko

Het vertrek is vroeg ivm een relatief lange rijdag (360 km). Van het uiterste ZO gaan we nu W.

Onder het genot van een kop koffie rijden we, terwijl de opkomende zon het heuvelig landschap diverse kleuren geeft.

20211028_082030

Iedereen doet de route zelfstandig en in eigen tempo. Omdat we de Franse taal redelijk beheersen, hebben Geke en ik spontane ontmoetingen met de Marokkanen. Men waardeert onze belangstelling voor hun.

Zo zien we de aanduiding Ferme Abdou iets van de weg af. We besluiten deze te bezoeken. We passeren 2 vervaarlijk grommende herdershonden aan de ketting en komen bij de boerderij.

Het blijkt een olijvenboer te zijn, die olijfolie produceert en enkele schapen en koeien houdt. Hij leidt ons rond en is zichtbaar trots op zijn bedrijf.

We drinken onderweg een lokale 'cafe au lait' en klimmen daarna weer in de cabine van de camper.

Plotseling zien we een kleine kudde dromedarissen. De eerste keer dat we ze 'life' zien. Uiteraard moeten ze op de foto, maar de herder doet de bekende bewegingen met duim-en wijsvinger; Geld voor fotos. We geven 20 DH en van blijdschap begint zijn tandeloze gezicht te breed te lachen. Ik fotografeer ze van alle kanten. Lelijke beesten zijn het eigenlijk van dichtbij.

20211028_10481820211028_10460520211028_105013

Hierna rijden we verder en gaan picknicken iets van de weg af. We laten ons het Marokkaans platte, ronde brood goed smaken.

Er komt een jongeman aanrijden. Hij blijkt een dadel/granaatapelboer te zijn. We maken een praatje en geeft ons een tiental granaatappels. Daarna rijdt hij weg en komt even later terug met een hoeveelheid dadels.  Zo maar, voor niets. Ze zijn echt heerlijk. Hij vraagt of we zijn land willen zien met dadel-palmen, granaatappelbomen en 80mtr diepe waterput. Natuurlijk willen we dat. In korte tijd leren we veel over palmen.

20211028_143030

Diep onder de indruk van de enorme gastvrijheid rijden we richting onze bestemming.

Wat is reizen toch heerlijk en we voelen dat er in ons leven een enorme verrijking gaande is.

Onderweg krijgen we een coordinatenwijziging via de groeps Whatsapp. De oase Source Bleue is helaas gesloten en we wijken uit naar een andere camping dichtbij met, jawel een zwembad!

20211028_17390420211028_174913

Aangekomen, parkeren we snel de camper en nemen een duik in het zwembad.

De vorige dag had het hier zwaar geregend (na 1 jaar totale droogte!!) en is er een camper vast komen te zitten. Na wat stevig duw-en schepwerk, kwam het los.

Er is een briefing ivm de planning voor vanavond en de route voor morgen.

's Avonds is er in Meski een gezamenlijke maaltijd en een optreden van een band met Sahara en Marokkaanse muziek. Het is geregeld door Marokkaanse vrienden van Hans en Nancy, de eigenaar van EXP FE.

20211028_20094120211028_223049

Voldaan lopen we 5km in het donker terug van Meski naar de camping.

1. Albert en Riny:
    30 oktober 2021
    Goedemorgen Wim en Geke,
    Wat een leuke ervaringen doen jullie op!! Het scheelt natuurlijk enorm dat jullie allebei de Franse taal beheersen. Daardoor krijgen jullie ook sneller contact met de bevolking en wordt daardoor de vakantie avontuurlijker. En het is altijd fantastisch om te zien en te horen hoe door de plaatselijke bevolking wordt voorzien in hun levensonderhoud. Ook mooie foto’s gemaakt luitjes. Ga zo door en vermaak jullie. Zal geen probleem zijn gelet op jullie verhalen. Wij zijn nadat onze auto ons in Zuid Frankrijk op 9 september liet staan sinds eergisteren eindelijk weer mobiel. De garage heeft er een andere dieselmotor in gezet die slechts 80.000 km heeft “gelopen”.
  2. Kristin Van orshoven:
    30 oktober 2021
    Ja...zalig het verre reizen en de ontmoetingen met mensen die gewoon spontaan laten meegenieten van misschien het weinige dat ze hebben...
    Doet me met heimwee.terugdenken aan vroegere reizen in India en Zuid Amerika...helaas...verleden tijd....en beseffen hie verwend wij in ons bekrompen landje zijn...
    Geniet ten volle van de trip! Goede...en veilige reis!
  3. Erna en Koos:
    31 oktober 2021
    Leuk om jullie te zien met de Marokkanen en dromedarissen, de palmbomen en hoe jullie genieten van het lekkers dat ze te bieden hebben. Zo gastvrij en vrijgevig, waar kom.je dat nog tegen? Geweldige ervaring toch? Ik heb ook precies zo'n blauw doek als herinnering 😉