Dag62(4Sep): Tbilisi - Sno Valley

4 september 2022 - Kazbegi, Georgië

De briefing is Di a.s. en op individuele basis vullen we onze eigen wensen in. We houden meer van de natuur en dat heeft Georgie volop te bieden!

Maar eerst gaan we met 4 koppels naar de Anchiskhati Basilica, het mooie kerkje van gisteren. We zijn niet zozeer geinteresseerd in de Georgisch-orthodoxe kerkdienst, maar in de Gregoriaanse zang, de 3-stemmige polyphonie tijdens de dienst. Daar is Georgie nl. beroemd om (Unesco). Opnames zijn helaas verboden.

20220904_09534320220904_095238

De meerstemmige zang klinkt zeer mooi, maar we willen verder reizen en na een 1 uur gaan we terug.

Geke en ik brengen nog een bezoek aan de vlooienmarkt aan de rand van het park.We kopen nog 6 gebruikte mooi gedecoreerde kristallen glaasjes (hoorbaar door ze tegen elkaar aan laten tikken) en een aantal cadeautjes.

20220903_110853

Hierna rijden we de stad uit richting de Caucasus via de Georgische 'military highway'.

Deze weg is omgebouwd door de Russen van een eeuwenoude karrespoor tot een 2-baans weg die Georgie met Rusland verbindt over de Caucasus. Het is gebouwd tijdens de Russische annexatie van Georgie in de 19e eeuw. Georgie is een pro-EU en pro-NATO land omdat dit garantie biedt tot welvaart en voorspoed. Dit heeft tot frustratie van Rusland geleid met de hun welbekende tactieken conflicten uit te lokken. Russen zijn dan ook niet geliefd in Georgie.

20220904_15363620220904_141951

Onderweg staan honderden vrachtwagens (AM, GE, TR, RUS) geparkeerd langs de weg, richting Rusland. Men laat ze in groepen de Russische grens overgaan vanwege de veiligheid. Op sommige plekken is de weg weggeslagen en gaat over in een 1-baans weg.

20220904_15364720220904_142003

De bergen worden snel hoger en we zijn boven de boomgrens. We rijden nu in het prachtige en woeste Caucasus.Overal waterstromen en hier en daar eeuwige sneeuw. Er zijn 4 bergtoppen in Georgie hoger dan de Mont-blanc.

20220904_160514

Op iOverlander lezen we een mooie wildcamp in de Sno valley. Via een gravel road bereiken we de afgelegen wildcamp. Prachtig ingeklemd tussen hoge bergen en een snelstromende rivier installeren we ons. Er zijn nog 2 4x4 trucks verderop. Een ervan komt ook onlangs uit Iran.

20220904_164042

We leggen de Georgische witte wijn in de ijskoude rivier. (De koelkast is defect!) Georgie met zijn 8000 jaar wijncultuur heeft zeer goede wijn!

20220904_163309

Later komen nog een 4-tal campers bij, waarvan 1 uit onze groep.

's Avonds slaat het weer om en hebben we regen na ca 2 maanden doogte! Voor het eerst zitten we binnen.

1. Wies Luijten:
    7 september 2022
    Wooow, wat een landschap. Dat is genieten ☺️ van de mooie uitzichten