Dag41(14Aug): Oshtoran Kuh - Behistun

14 augustus 2022 - Behistun, Iran

We maken nog een laatste foto van de mooie omgeving van Oshtoran Kuh, dan rijden we het dorp uit, waar we alweer een kudde geiten ontmoeten. We rijden NW richting Behistun door de Zagros Mtns.

Oshtoran Kuh1Geitenkudde  in Dorp bij Oshtoran Kuh

Het landschap is zeer mooi. De hellingen zijn bedekt met goudkleurige graanvelden en bomen, die groeien op de grillige rotsformaties. We rijden op ca 2200m hoogte.

omgeving Zagros mtnsZagros mtns

We zien een bord "Bisheh waterval". We zijn nieuwsgierig en besluiten van de route af te wijken en de Bisheh waterval te bezoeken. We rijden dieper de Zagros mtns in. Het is een bijzonder mooi bergachtig landschap met een aangename temperatuur. We zien geen dorpen meer, maar allen nog een aantal nomaden tenten van de Bahktiari stam met hun geit- en schaapkuddes.

Zagros mtns: Bahktiari nomaden tentenkamp2Zagros mtns: tentenkamp Bahktiari stam

Tenslotte komen we aan bij de waterval. Niet verwacht dat in het hete Iran nog zoveel water naar beneden komt. Het is er redelijk druk. Er zwemmen zelfs mannen en jongens in het water. We zien ook een enkele meisje, met alle voorgeschreven kleding  nog aan, incl hoofddoek!

bisheh waterval2Bisheh waterval2

Geke en ik zijn een bezienswaardigheid en een aantal mensen nodigen ons uit om met hun te picnicken.

Echter, na een uur gaan we terug om vervolgens de oorspronkelijke route weer op te pikken. Om 18:00 komen we aan bij Behistun op een wildcamp gelegen aan een bosrand met hoge rotsen op de achtergrond.

weg door de Zagros mtnsBehistun: wildcamp

's Avonds weerkaatst het maanlicht tegen de hoge rotsformaties.

Behistun: wildcamp bij maanlicht

1. Marianne en Ank:
    1 november 2022
    Inderdaad bijzonder, zo droog en zo heet en toch zoveel water
  2. Wies Luijten:
    1 november 2022
    Alweer een zeer mooie dag. Jullie zijn bevoorrecht om dit te mogen beleven, hoewel het veel voorbereiding heeft gevergd. Maar jullie durven dit avontuur wel aan te gaan. Chapeau
  3. Erna en Koos:
    5 november 2022
    De maan verlichte rotsen sluiten wel weer een hele mooie dag af, prachtig wat een mooi landschap vandaag zo te zien.