Dag38-39(11-12Aug): Isfahan

12 augustus 2022 - Isfahan, Iran

Navid, de contactpersoon, komt na het ontbijt in het hotel. Op advies van Paul rijden we naar de garage om ze aan te sporen de definitieve diagnose vast te stellen en eraan te beginnen.

Paul en Christine komen ook naar de garage en er wordt een testrit gemaakt met Paul, een monteur en mij. De auto rijdt normaal, geen rare geluiden te horen. Ik kan me herinneren dat ik de 4x4 switch had uitgezet toen ik de auto van de depannage auto had afgereden. Zou dat het probleem zijn?

Intussen is er ook Whatsapp contact met onze Mercedes garage in Belgie voor technisch support. Volgens de garage is de plotselinge 4x4 inschakeling op asfalt de oorzaak van het probleem. De werking van de assen geeft een bonzend geluid door de torsie bij het nemen van bochten.

Er is gelukkig geen probleem met de auto dus kunnen we terugrijden naar de camperplaats. We lunchen met Paul en Christine in het restaurant van Navid. We drinken er een welverdiende alcoholvrije Mojito bij.

Omdat we nog een nacht het hotel hadden geboekt, gaan we met de metro terug naar het hotel.

's Avonds lopen we de stad in om de Imam Square en de Qeysariyeh bazaar te bezoeken.

Isfahan: reflecties in de vijvers op Iman squareIsfahan: prachtige keramiek van de  Sheikh Lotfallah MoskeeIsfahan: Ingang Qeysariyeh bazaarIsfahan: lichtreflecties in de fonteinen op Imam square

Er zijn een aantal prachtig verlichte moskeen rondom het plein en in het midden is een fontein met rondom grasveld en voetpaden. Het is gezellig druk; Kinderen zijn aan het vliegeren en vele families picnicken in het gras.

Isfahan: Gekochte zijde in de bazaar

Geke koopt 4m prachtige zijde stof in de bazaar.

Op de terugweg doen we de beroemde Abassi hotel aan. Hier hebben ze nl. heerlijk ijs. We eten het op in de prachtig aangelegde binnenplaats.

Isfahan: binnenplaats Abassi hotelIsfahan: Ijseten in het Abassi hotelIsfahan: binnenplaats Abassi hitel

Na een half uur lopen en via de prachtig verlichte 17e eeuw) Se-o-Se Pol (33 bogen) brug zijn we terug in het hotel.

Isfahan: Verlichte Se-o-se Pol brug1Isfahan: Se-o-se Pol brug bij avond

De volgende dag gaan we naar een Zurkhaneh (huis van kracht) training kijken. Het is een zeer oude sport dat alleen wordt beoefend in Iran in een speciale arena.

Onderweg spreekt een man en zijn dochter ons aan en ze willen ons met de auto brengen. Heel aardig.

De training is zeer interessant en uniek om naar te kijken.

Isfahan:Zurkhaneh training2Isfahan:Zurkhaneh training5

Hierna laat hij ons de 'Manar-e Jonban' moskee zien. Het is een 14e eeuwse moskee met 2 minaretten en heeft betegeling in mongoolse stijl omdat een deel van Iran in de 14e eeuw veroverd was door Mongolie (Dginzis Kahn).

Isfahan:Manar-e Jonban' moskee met de 2 minaretten.Isfahan: Geke bij de Manar-e Jonban' moskee.

Het bijzondere is dat de minaretten kunnen bewegen vanwege de flexibele constructie. Dit wordt om 13:30 gedemonstreerd en inderdaad, ze bewegen.

Hierna rijden we langs een vroegere badhuis met een toegangsdeur met 2 verschillende deurkloppers: 1 voor mannen en 1 voor vrouwen. Aan het geluid kon men horen of er een man of vrouw voor de deur stond.

Isfahan: mannen en vrouwen deurklopper

Vervolgens rijden we langs de restanten van een vuurtempel van de Zoroastrians die hier vroeger woonden.

Isfahan: Restanten vuurtempel Zoroastrians

Hierna rijden we naar de grote Vrijdag moskee (Unesco). De oudste delen zijn van de 10e eeuw en is uitgebreid en verfraaid over een periode van 200 jr. Het heeft een prachtige dome, oude pilaren en een zeer fijn gedecoreerde portaal.

Isfahan: Binnenplaats Vrijdag moskee (Unesco).Isfahan: Interieur Vrijdag moskee (Unesco). uIsfahan: prachtig gedecoreerde domeIsfahan: prachtig gedecoreerde portaal Vrijdag moskeeIsfahan: Zeer oude pilaar met 10e eeuwse decoratie.

Gedurende de Safavid periode in de 17e eeuw zijn Armeniers gedwongen verplaatst vanuit Jolfa (Armenie) naar Isfahan. Ze stonden bekend om hun vakmanschap en koopmanschap in de zijde handel en de Safavid Shah wilde deze handel beheersen. Isfahan werd toen New Jolfa genoemd.

Er wonen nog veel Christelijke Armeense nazaten in de wijk Jolfa. De wijk heeft nog 13 practizerende Armeense kerken. We bekijken de 17e eeuwse "Vank" kerk met zijn prachtige schilderingen van het testament. Het herbergt ook een museum  o.a. een 'tearpot'.

Isfahan- Armeense  'Vank' kerkIsfahan: testament schildering 'Vank' kerkIsfahan: originele 'tearpot'

Isfahan: Schildering testament in de Armeense 'Vank' kerk

We worden hierna afgezet bij het hotel. We zijn moe van de vele indrukken en de warmte.

Een vriendin van Navid, Fatima, handelt in Perzische tapijten van zijde en wol. Deze tapijten zijn handgemaakt met vrije design, gekleurd met natuurlijk gebruikte verfstoffen door een qashqai nomade. Fatima is zelf een quasqai nomade.

Ieder tapijt is uniek, dus ook de onze.

Ze stuurt een aantal designs. We kiezen er een uit van wol (1.5m x 2m) en we checken het in het hotel.

Isfahan: Onze gekochte tapijt

Daarna rijdt Fatima ons terug met tapijt naar de camperplaats.

We eten nog iets en daarna gaan we slapen, gelukkig weer in onze camper.

1. Anne van den Berg:
    31 oktober 2022
    Wat een rijkdom aan gebouwen
  2. Wies Luijten:
    31 oktober 2022
    Wat een prachtige dag en wat hebben jullie weer veel moois gezien
  3. Erna en Koos:
    1 november 2022
    Wat een mooie souvenirs..toch nog een route waar jullie zijde hebben gekocht.