Dag43(16 Aug): Ali Sadr Cave - Takht-e Suleyman

16 augustus 2022 - Takht-e Suleyman Massif, Iran

De bestemming voor vandaag is de archeologische site Takht-e Suleyman.

Maar, eerst bezoeken we om 08:00 de Ali Sadr Cave. Het is dan nl. nog rustig.

Het schijnt de grot te zijn met het grootste meer ter wereld. We varen met een bootje door de grotten, afgewisseld met een wandeling.

Ali Sadr: grot8

Ali Sadr: Grot4

Het is leuk het gezien te hebben, hoewel niet spectaculair.

Onderweg: mooi landschap

We rijden door een sterk agrarisch gebied waarbij het gras mooi gebundeld hoog op de platte daken wordt gestapeld om te drogen.

De camperplaats is heerlijk rustig en mooi gelegen tussen de heuvels.

W-Azerbeidzjan: Opslag gedroogd gras2

Onze wildcamp is op de parking van Takht-e Suleyman. Er zijn slechts een klein aantal bezoekers, dus ruimte genoeg voor 8 campers.

wildcamp Takht-e SuleymanTakht- Suleyman: Zoroastrian Site

Takht-e Suleyman was de belangrijkste heiligdom en plaats van het Zoroastrisme. Het zoroastrisme is een van de oudste levende religies ter wereld, en is van de 6e eeuw v. Chr. tot de 8e eeuw n. Chr. een belangrijke staatsreligie in Iran geweest. Het is daarna verdrongen door de Islam.

Ivm de zon, draaien we de luifel uit. Door een sterke plotselinge windvlaag wordt de luifel de lucht in gelanceerd. De knikarmen zijn gebroken en is daardoor onbruikbaar geworden.

Met hulp van enkele reisgenoten rollen we het doek in en maken de omkasting vast met spanbinders.

Helaas, loopt de schade nu wel op: Koelkast en de Truma warmwater voorziening defect, luifel onbruikbaar. Het is lastig, maar we kunnen er mee leven. Het is nl. geen essentiële apparatuur om de reis te kunnen afmaken.

1. Wies Luijten:
    5 november 2022
    Toch weer 2 mooie dagen. Weliswaar geen spectaculaire dingen, maar die komen beslist nog een heleboel
  2. Anne van den Berg:
    5 november 2022
    Mooie omgeving, maar vervelend dat luifel niet meer bruikbaar was