Dag42(15Aug): Behistun - Ali Sadr Cave

15 augustus 2022 - Ali Sadr, Iran

Voordat we richting Ali Sadr Cave rijden, bezoeken we eerst nog Taq-e Bostan in Kermanshah.

Daar zijn nl. een aantal beroemde reliëfs uit de Sassanid periode ca. 500 na Chr. Dit zijn afbeeldingen van  Zoroastrische koningen uit het oude (pre-Islam) Iran.

Taq-e Bostan: Reliëf van Sasanid koningen1 (400 na Chr)Taq-e Bostan: Reliëf van Sasanid koningen2Taq-e Bostan: Reliëf van Sasanid koningen3

We zien soms het Zoroastrische symbool van het oude Iran, zoals op de gevel van dit hotel. Dit is hetzelfde zinnebeeld als de sticker op onze camper.

Dit geestelijke symbool is de weergave van het beginsel van Zoroaster's leer, de spreuk: "Goede gedachten, goede woorden, goede daden."
Zoroaster is de grondlegger van het Zoroastrisme.

Kermanshah: Hotel met het Faravahar symboolUltiem Perzie sticker: Zoroastrisch symbool oude Iranuitzicht op de bergen bij Kermanshah

De Zagros Mtns heeft een aantal watervallen en rivieren en gezien de warmte zijn we toe aan zwemmen. Iemand uit de groep heeft via Google Maps een mooie rivier met waterval ontdekt en bijna iedereen rijdt er naar toe.

Rivier bij Kermanshah

Het is heerlijk ons te wentelen in het frisse water. De mannen zwemmen in zwem- of onderbroek. De dames mogen alleen met alle kleren aan, maar zonder hoofddoek, dat weer wel.

Zwemmen in rivier bij KermanshahOntvangen doos koekjes

Wanneer we bij de camper terug zijn, geeft een man ons een doos met heerlijke luxe koekjes als dank voor ons bezoek aan Iran. De koekjes zullen weer worden gedeeld met de groep.

Weer een bewijs van grote gastvrijheid van Iraniers: Het is de Zoroastrische inslag van Iraniers. Proberen 'het goede te doen', zoals we al talloze keren hebben mogen ervaren!

Heerlijk fris geworden en weer vol met energie komen we aan in Ali-Sadr. De camperplaats is op de parking tegenover de grot. De grot zullen we morgen bezoeken.

We gaan met elkaar uiteten en vinden iets in het dorp. Men is duidelijk niet gewend om zo'n grote groep te verzorgen. We kunnen kiezen tussen 2 menus: pizza of rijst kebab met het bekende kommetje tomaat en  komkommer. Een flesje drinkwater hoort er bij.

Ali Sadr: Groep in het restaurant

De pizzas worden in dozen afgeleverd. Er is veel hilariteit, maar gezien de economische toestand van Iran is er veel begrip.

1. Marianne en Ank:
    3 november 2022
    Die koekjes zien er heerlijk uit. En de naam opgezocht op internet . Volgens mij beroemd gebak!
  2. Erna en Koos:
    5 november 2022
    Zo mooi om te lezen dat de inwoners zo gastvrij zijn daar leren we van en stelt het beeld van Iran in positieve zin bij.