Dag36(9Aug): Safaiyeh - Yazd

9 augustus 2022 - Yazd, Iran

Yazd was een flitsbezoek op 31Juli. Yazd is een prachtige historische stad (Unesco), reden om het nogmaals te bezoeken.

Onderweg passeren we de mooi gerestaureerde 17e eeuwse karavanserai Robat-e Zayn al-Din en een moskee met zijn 2 mooie domes. We doorkruisen een landbouwstreek en zien soms pickups met hoog opgestapelde balen gras.

Karavanserai Robat-e Zain al din

Richting Yazd: moskee met 2 domes

Richting Yazd: Pickup met balen gras

De camperplaats in Yazd is bij een stadspark vlakbij de bazaar en het historisch centrum.

We lopen door de vele nauwe straatjes met lemen huizen naar de bazaar waar Geke 2m zijde (€4) koopt.

Yazd: Steegje met lemen huizenYazd: bazaar

Daarna bezoeken we de 19e eeuwse Amir Chaqmac complex met zijn bijzondere façade en de prachtig gedecoreerde 14e eeuwse masjed-jame (Vrijdag) moskee met zijn grote binnenplaats.

Yazd: Amir chaqmaq complex

Yazd: Ingang masjed-e jame moskeeYazd: Wij in de moskee

Yazd: binnenplaats masjed-e jame moskee

Inmiddels avond, eten we op het dakterras van het traditionele 'Marco Polo' restaurant. We hebben een prachtig uitzicht over de stad en de mooi verlichte masjed- jame moskee. De turqoise keramiek en de ranke hoge minaretten maken indruk. We horen het avondgebed.

Yazd: dakterras 'Marco Polo' restaurantYazd: Uitzicht vanuit het restaurantYazd: Masjed-jame moskee bij avond

Er zijn nog veel mensen op straat als we terug lopen via de mooi verlichte klokketoren en windtorens naar de camperplaats. Het is een lawaaierige stadspark en het is nog zeer warm.

Yazd: Klokketoren

1. Wies Luijten:
    29 oktober 2022
    Alweer zo’n mooie dag. Zoveel impressies in een reis zijn nauwelijks te verwerken
  2. Marianne en Ank:
    Prachtige gebouwen indrukwekkend
    En in die hitte zo ingepakt Geke! Of helpt het juist ?
  3. Leen en Jacky:
    29 oktober 2022
    Wat een prachtig land, Iran. Jacky vindt het zo spijtig dat we niet mee zijn gegaan. Wat een prachtige reis.