Dag31(4Aug): Shiraz - Persepolis

4 augustus 2022 - Persepolis, Iran

We rijden om 09:00 weg van het hotel en rijden N richting het wereldberoemde Persepolis (Unesco).

De stad uitrijdend passeren we de Quaran poort, oorspronkelijk gebouwd in de 10e eeuw. Onder deze poort kwamen mensen vroeger de stad binnen.

Shiraz-Quaran poort

De poort is 10 jaar geleden verplaatst en  opnieuw gebouwd zodat de autos er niet meer onderdoor gaan.

Naast de Quaran poort staat een enorme vogel opgesteld.

Shiraz: uitbeelding vogel

Na een uur rijden komt Persepolis in zicht. Maar, eerst bezoeken we het nabijgelegen beroemde Naqsh-e-Rostam. Hier zijn de graftombes van de Achemidische koningen (500 v. Chr.  Darius l, Xerxes, Darius ll) en bas-reliëfs uit de tijd van de Sassaniden (ca. 500 na Chr.) op 65m hoogte gebeiteld in de rotsen. De lichamen zelf zijn er niet meer, maar de tombes wel. Heel indrukwekkend hoe dit door mensenhanden is gebeiteld!

Naqsh-e-Rostam: graftombes Achemidische koningenNaqsh-e-Rostam: graftombe van Darius l en dubbele reliëfSassanidische reliëf: Investituur van Narses

Het Perzische rijk (500 v. Chr. - 500 na Chr.) strekte zich uit van de Balkan tot aan India en groeide uit tot een centrum van kennisuitwisseling tussen India en Rome. Allerlei religies leefden vreedzaam samen. De religie in Perzie was het Zoroastrisme, een pre-islamitisch geloof.

Hierna trad er verval in en werd Iran veroverd door Islamitische Aabische koningen en was het gedaan met de tolerantie.

Na Rostam rijden we naar Persepolis. Persepolis was gesticht door Darius l in 518 v Chr. en was de hoofdstad van het Archemidische rijk. Hier staan de restanten van de paleizen van o.a. Darius l, Cyrus de Grote en Xerxes.

20220804_13100920220804_13260920220804_133210

Ongelooflijk knap hoe de zware pilaren  verticaal werden gezet en hoe verfijnd de reliefs zijn uitgebeiteld in de muren. We krijgen een goede indruk van dit prachtige, unieke complex.

20220804_15160420220804_151210

Na afloop drinken we nog een milkshake en nemen nog een foto van een aardige Iraanse familie uit ZO-Iran in hun traditionele kleding.

20220804_150144

De wildcamp is onder de bomen, met uitzicht op de pilaren van Persepolis.

20220805_080156Wildcamp bij Persepolis

1. Wies Luijten:
    20 oktober 2022
    Wat een beschaving moet dat al geweest zijn en wat een getalenteerde handwerkslieden. Geweldig
  2. Marianne en Ank:
    22 oktober 2022
    En wat jammer dat al die vredelievendheid tov elkaar verdwenen is.
    En ik zie de campers en de mensen overal in de schaduw staan vanwege de hitte .
    En wat kon men ook al veel bijna 2.000 jaar geleden . Mooie foto’s.