Dag 4(8Jul): Turkije: Erzurum - Dogubeyazit

8 juli 2022 - Dogubeyazit, Turkije

Vandaag is de laatste dag in Turkije en zullen overnachten op een wildcamp 35km van de Iraanse grensovergang.

Bij het opstaan even checken voor lekke banden: Gelukkig, het is OK.😀

De ca 300kms worden snel overbrugd. We zien nu plakken turf bij veel huizen, gebruikt voor de verwarming van de huizen.

20220708_10124220220708_10351220220708_103550

In Dogubeyazit tanken we vol en de 2x 20ltr jerrycans als extra voorraad. In Iran zijn de tankstations nl op rantsoen.

We hebben de wildcamp naast het Ishak Paşa paleis, dat we gaan bezoeken. Het is gebouwd door Armeniers in opdracht van de feodale heerser Ishak Paşa. Het ligt strategisch op een heuvel.

20220708_18222020220708_190642

Er zijn in O-Turkije veel Armeense kasteel ruïnes, zoals deze bij het paleis.

20220708_182349

Paul heeft de camper voorzien van een mooie sticker "Ultiem Perzië".

20220708_163056

Er is om 17:00 een uitgebreide briefing over de grensprocedure. Het zal morgen een lange dag worden met het invullen van formulieren en wachten om de grens over te raken. De vrouwen moeten uit de auto en wachten totdat de kentekenhouders de procedure hebben gedaan.

Vanaf morgenvroeg zullen de vrouwen de Iraanse kledingvoorschriften moeten volgen (hoofddoek, jurk, lange broek en sokken). De mannen, lange broek en overhemd met lange mouwen. De vrouwen oefenen voor.

20220708_190406

Het is sterk afgeraden om de reisblog te updaten. Het kan worden gezien als journalistiek en we hebben geen persvergunning. Er staan zware straffen op bij overtreding! Ook mogen er geen videos worden gemaakt.

Helaas kunnen we de reisblog niet real-time updaten. We pakken de draad weer op nadat we Iran hebben verlaten.

1. Mark&Annet:
    8 juli 2022
    Veel plezier in Iran! Even 48 dagen vrij van Bloggen....

Enjoy!!!
  2. Marianne en Ank:
    8 juli 2022
    Succes een bijzonder land verder . Maar ken vanuit Instagram alleen maar vriendelijke verhalen
  3. Albert en Riny:
    8 juli 2022
    Heel veel plezier in Iran.
  4. Bé en Giny:
    8 juli 2022
    Jammer dat jullie even uit de lucht zijn, las de verhalen met veel plezier.
    Wij wensen jullie een goeie en mooie reis door Iran.
  5. Mirjam:
    8 juli 2022
    We zullen jullie belevenissen missen. Komt er nog wel een update? Apart dat je niet mag bloggen. Op Polarsteps staan tientallen reizen in en door Iran.
    Geniet van alle mooie indrukken.
  6. Karin:
    Hele mooie reis door Iran, liefs Karin
  7. Anne van den Berg:
    Goede reis in Iran. We zijn benieuwd
  8. Wies Luijten:
    9 juli 2022
    Kledingvoorschrift is een deel van de reis net als eten. Pas je aan en geniet ervan. Stay away from trouble
  9. Wies Luijten:
    9 juli 2022
    Ik ga jullie reisblog missen. En over 48 dagen verschijnt er een boekwerk van blogs. Veel plezier, Wies
  10. Geke en Wim:
    Hallo allemaal,
    We zullen zeker updates schrijven op de blog, zodra we Iran uit zijn. We houden het nl. handgeschreven bij. We volgen de adviezen van Buitenlandse Zaken, welke sommige individuele toeristen negeren op eigen risico.
    Als de groep moeilijkheden krijgt zijn de rapen gaar!!!
  11. Wim Sagel:
    Goede reis en succes!
  12. Lascaris:
    9 juli 2022
    Kunnen we zelf ook even op vakantie.
    Groetjes aan Hossein Ebadati onze geweldige Iran gids.
  13. Geke en Wim:
    9 juli 2022
    Fijne vakantie, Gerard en Thea.
    groetjes
  14. Peter en Rita:
    9 juli 2022
    Oeps, te laat...dit gaan jullie niet meer lezen! Goede reis en veel nieuwe indrukken op doen. Over 48 dagen weer in de lucht, we zijn benieuwd.
    Veel reisplezier en groetjes.
  15. Erna en Koos:
    Tot later en enjoy!