Dag 29-30(2-3Aug): Shiraz

3 augustus 2022 - Shiraz, Iran

Vanmorgen om 07:00 gaan we als groep naar de immigratiepolitie om de visa te verlengen. Ze kunnen morgen worden opgehaald. Hierna gaan we met San en Ruud de highlights zien van Shiraz.

Shiraz: Karim Khan Zand citadel

We bezoeken eerst de Karim Khan Zand citadel, gebouwd in 1767 als regeringsresidentie. Het heeft o.a. een prachtige hamam van marmer.

Shiraz: Marmer bad in Karim Khan Zand citadel

Hier ontmoeten we Iraniers uit ZO-Iran. De vrouwen dragen mooie klederdracht, afwijkend van het vele zwart dat we tot dusver hebben gezien. Nu nemen wij een foto van hun ipv andersom.

Familie met Klederdracht uit ZO-Iran

Daarna bezoeken we de vroegere Khan madrassa (Islamitische school), gebouwd in 1615. Het heeft ook een mooie binnentuin. Er is o.a  een atelier van een houtbewerker gevestigd, die zeer bijzondere voorwerpen maakt van o.a walnoot- en kerseboom.

Shiraz: Voorgevel vroegere Khan MadrassaShiraz: Tuin Khan MadrassaShiraz:Houtbewerker in vroegere Khan Madrassa

Vervolgens bezoeken we de Holy Shrine van de 3e Imam Hussain. Geke krijgt weer een chador uitgereikt en daarna gaan we naar binnen via aparte ingangen.

Shiraz: Binnenplaats Holy Shrine 3e Imam Hussain.

Shiraz: Holy Shrine van de 3e Imam Hussain

Deze Holy Shrine is mooi, maar niet exceptioneel. Uiteraard zijn we bevooroordeeld door de prachtige en imposante Holy Shrines van Qom en Mashhad.

We kopen brood bij de lokale bakker. Warm met ca. 40° brood te bakken!

Shiraz: bakker met typische broden

De rest van de middag zoeken we verkoeling in de moskee, tegenover het Niayesh hotel. Het is nl. buiten te warm.

Begin van de avond raken we in gesprek met een jongeman met de voornaam 'Homan'. Hij stelt voor naar een goed ijssalon te rijden in N-Shiraz. Na het ijseten zet hij ons weer af bij het hotel.

We zitten middenin de 10 dagen durende Moslim feest 'Moharram' ter ere van de dood van de 3e Imam Hussain. We zien nu veel meer vrouwen in zwarte chador en mannen in het zwart dan anders.

Om 21:00 begint de processie van mannen in het zwart die met een soort kwast zich op de rug slaan, begeleid door trommels en gezang, dat eindeloos wordt herhaald.

Shiraz: Moslim feest 'Moharram' 2

De volgende dag bezoeken we de Nasir-al-Molk moskee, bekend vanwege mooi gekleurd zonlicht. Via gekleurd glas komt zonlicht naar binnen in vele kleuren en de muren hebben prachtig gedecoreerd roze tegelwerk. Heel bijzonder.

Shiraz-Nasir-al-Molk moskee: zonlicht door gekleurd glas1Shiraz-Nasir-al-Molk moskee: GekeShiraz-Nasir-al-Molk moskee: Prachtige tegelwerk

We lopen nog even door de tapijtafdeling in de Vakil bazar voordat we teruggaan naar de campers.

Shiraz: Tapijten in Vatil bazar

's Middags zijn we uitgenodigd door Homan (een Qashqai afstammeling blijkt later) om een Qashqai clan te bezoeken in de bergen van Shiraz. Via een mooie route rijden we met zijn auto naar de nederzetting.

Berglandschap bij Shiraz

Er zijn nog ca. 20.000 nomaden in Iran, maar het is slinkend. De Qashqai spreken Turks en leven in tenten en de vrouwen zijn in traditionele klederdracht. Ze houden kippen en schapen.

20220803_15030520220803_155915

De vrouwen spinnen het wol voor het maken van kleding en handgemaakte tapijten voor de verkoop.

20220803_15321920220803_152046

Daarna gaan we naar het huis van de vader van Homan in een dorp verderop en eten heerlijke tomaten, komkommer en Shiraz druiven en drinken thee in de tuin.

20220803_164235220803_183250

Moe maar voldaan rijden we terug naar de campers voor het hotel en nemen er nog een heerlijke alcoholvrije cocktail voordat we gaan slapen.

1. Marianne en Ank:
    19 oktober 2022