22Jun: Polatli - Ankara

23 juni 2022 - Ankara, Turkije

Vanmorgen rijden we in een uur naar Ankara. De GPS  wijst ons de weg en om 1030 staan we voor de deur.

Het ontvangst is erg hartelijk. We hebben elkaar sinds 2014 niet meer gezien of gesproken. Sevgi en Nural spreken Engels. Sevgi heeft voor het Turks parlement gewerkt en is ook enige keren in BRU en andere steden in EUR geweest. Nural werkte als procurement engineer bij Defensie.

We worden volgestopt met koffie, taart en fruit.

Hierna gaan we het historisch deel van Ankara bezoeken: kasteel, museum van Koc (oude ambachten, gereedschappen en autos o.a  Turkse fabrikaat ( Anadol).

Ankara: terras met Sevgi, Nural en onsAnkara: Ons op 7e eeuwse fortAnkara:7e eeuwse fort

Ankara is een bruisende, moderne en uitgestrekte stad (5 mjn inwoners).

's Avonds zijn we uitgenodigd bij een traditionele Hennafeest van de dochter van vrienden van Sevgi en Nural. Heel bijzonder dit mee te mogen maken.

Het Hennafeest is een prachtig ritueel waarop de bruid in het rood gekleed haar laatste avond als ongehuwde vrouw doorbrengt met, volgens de traditie, alleen maar vrouwen. De bruidegom heeft een zelfde soort avond en brengt deze met alleen maar mannen door. Er wordt veel gedanst op Turkse muziek en uiteraard veel gegeten met raki als drank.

Ankara: Hennafeest met de bruidHennafeest: traditionele dans

Ook is er een aangetrouwd Ned vrouw op het feest waarmee we hebben gepraat. Ze wonen in Californie en zijn over voor het Hennafeest en huwelijk.

1. Anne van den Berg:
    23 juni 2022
    Zo maak je nog eens wat mee in andere landen. Dat is het voordeel van individueel reizen. Vandaag komen Annie, Elske, Diana en Frieda bij ons om samen tante Riet en ome Cees uit te strooien in de Poldertuin van Anna Paulowna. Het wordt hier vandaag 27 gr. en een stralende zon.
  2. Marianne en Ank:
    23 juni 2022
    Mooi dat Henna feest. Maakten wij mee in India in 1981. Ja Turkije is enorm.
    Ben benieuwd hoe het verder gaat
  3. San:
    23 juni 2022
    Wat een voorrecht om zoiets mee te maken.
  4. Geke en Wim:
    23 juni 2022
    Idd. Was heel bijzonder. Marianne en Ank: jullie zijn echt bereisd. Jullie maken het ons moeilijk om iets unieks mee te maken. Iran zal wellicht de doorslag geven. ha...ha..
  5. Wies Luijten:
    23 juni 2022
    Zo bijzonder wat je alles meemaakt als je reist. We blijven jullie volgen
  6. Yoran en Eden:
    24 juni 2022
    Fijn dat jullie tijd hebben doorgebracht met de ouders van Levent!
  7. Benjamin & Jolien:
    25 juni 2022
    Geweldig jullie ontmoet te hebben!