11-12Jun: Dubrovnik - Montenegro/Nat. park Skadar meer

12 juni 2022 - Virpazar, Montenegro

Vandaag gaan we verder Z naar Montenegro 🇲🇪. Vanaf nu zullen we in landen rijden waar we nog nooit zijn geweest. Het maakt ons nieuwsgierig en het is spannend.

De grenspassage gaat soepel. Montenegro is een klein land (650000 inwoners), is kandidaat lid van de EU en gebruikt de Euro. Prettig is dat de diesel hier €1,58 kost🤩 We toppen de dieseltank op.

De kust is adembenemend mooi met overal cypressen, bloeiende oleanders langs de weg.

Montenegro: uitzicht op zeeLandschap Montenegro20220611_100146

De baai van Kotor is zeer mooi (Op Unesco lijst) en we nemen de ferry van Kamenari naar Lapetane. Dit scheelt nl. tijd. De baai is mooi voor een  overnachting, maar we hebben onze zinnen gezet op het Nat park Skadar meer.

Ferry in MontenegroUitzicht vanaf de ferry

Via een prachtige route bereiken we een kleine natuur camping Podkraj in Vispazar. Het ligt idyllisch en 2km van het Skadarmeer. De eigenaar is zeer aardig, spreekt Engels en we krijgen thee als welkom.

Montenegro: camping Pod Maslirom

Er staan 3 Duitse koppels en een Frans stel, allen met de camper. De Fransen komen uit regio Dijon en geven ons een potje mosterd.

Er zijn veel vlinders en zien een schildpad.

Montenegro: Natuur op het Skadar meerSchildpad op de camping

Ik vraag naar de mogelijkheden om het Skada meer te zien. De eigenaar heeft contacten met een gids en regelt een motorbootje met bestuurder om morgen 3 hr met ons te varen op het meer.

Helaas komen de steekmuggen 's avonds te voorschijn en gaan we naar binnen.

De volgende dag worden we door de zoon vd campingbeheerder naar het meer gereden. We varen 3 hr over het meer, door kreekjes, en langs waterlelies. We zien pelikanen, aalscholvers e.d. Ook zijn er nog kloosters die nog bewoond zijn.

Montenegro: Vaartocht Skadarmeer met een gidsGroep aalschorvers op SkadarmeerPelikaan op SkadarmeerMontenegro: SkadarmeerSkadarmeer: Zeerozen

Na een koffiestop meren we 3 hr later af bij het beginpunt in Virpazar.

Op deze manier hebben we een goede indruk gekregen van het Nat. park.

's Middags wandelen we naar het nabij gelegen riviertje, maar vinden niet echt een mooie plek om te zwemmen en te  liggen. Maar, de zwemkleding is mee, dus kan ik me niet bedwingen om toch even het water in te gaan.

zwemmen in riviertje bij camping Podkraj

Voor €8 p.p. kunnen we avondeten op de camping incl.een stukje verjaardags taart want een kleinkind is vdg 4 jaar geworden.

1. Wies Luijten:
    12 juni 2022
    Wat een mooie foto's alweer, vooral in Montenegro. Dat is op en top genieten. Groetjes
  2. Cathalijne en Michiel:
    12 juni 2022
    Zo leuk om jullie blog te lezen 🤩
  3. Geke en Wim:
    Dank je. wel!
    zijn juliie in Zweden?
    Groetjes
    geke, wim
  4. Marianne en Ank:
    12 juni 2022
    Wij hebben het skadarmeer bevaren vanaf de Albanese zijde. Prachtig die omgeving. We genieten van het blog en de foto’s . En jammer dat de kustlijn tussen Split en Dubrovnik zo verpest is.
  5. Geke en Wim:
    Hallo Marianne,
    Jullie zijn ook op veel mooie plaatsen geweest. Leuk dat jullie hier zijn geweest.
    Gefeliciteerd met Ank haar verjaardag. Hoop dat het beter zal gaan met Ank
    groetjes